در نشست پژوهشی جایزه سینمایی سال مطرح شد؛ باید اجازه دهیم اقتصاددانان بزرگ وارد عرصه سینما شوند

نخستین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی جایزه سینمایی سال، با موضوع «اقتصاد سینما» عصر روز گذشته (یکشنبه 14 آذرماه) با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمدعلی حسین نژاد، اسماعیل شفیعی رئیس دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران، شهاب‌الدین عادل، روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما و دانشجویان در دانشکده سینما تئاتر برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در این نشست اسماعیل بنی اردلان، دبیر نخستین دوره پژوهش در سینما به عنوان سخنران و مجری، مرتضی کاظمی و رسول سادات نژاد به عنوان کارشناس اقتصاد و سینما حضور داشتند.
در ابتدا بنی‌اردلان به تشریح لزوم پژوهش در سینما پرداخت و پس از آن مرتضی کاظمی به عنوان نخستین سخنران مراسم بیان کرد: از 3 دهه پیش تکنولوژی خلاق با تلفیق هنر و اقتصاد شکل گرفت و این تکنولوژی پایه‌گذار استعدادهای خلاق شد. سهم صنایع خلاق در کشورهای پیشرفته 6/5 درصد است و در کشوری مثل امریکا حتی تا 12 درصد هم می‌رسد که از در آمد تولید و صادرات خودرو در این کشورها بیشتر است.
وی ادامه داد: ایجاد شغل در صنایع خلاق برای دولت حدود 30 میلیون تومان است و صنایع خلاق با ارزش افزوده بسیار زیادی همراه است. صنایع خلاق جزو صنایع سبز هستند که هیچ نوع آسیبی برای طبیعت و محیط زیست ندارند.
کاظمی افزود: بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد در سینما صندلی‌های خالی است. سهم سبد فرهنگی در هر شهر 3 درصد و در روستاها 9/1 درصد است که این بودجه‌ها صرف 3 نوع فعالیت هنری می شود و فقط به سینما اختصاص نمی‌یابد.
وی اظهار کرد: هر خانواده ایرانی 600 هزار تومان صرف مسائل فرهنگی می‌کند. می‌توان این مقدار از هزینه را با تحریک مخاطبان بیشتر کرد که این اتفاق امسال در سینما رخ داده است، اما چطور می‌شود این هزینه‌ها را بالا برد. با پرداختن به بخش‌های جانبی مثل کافی شاپ و مراکز خرید و همچنین پرداختن به مسائل روز جامعه می‌توان مخاطبان بیشتری را به سینما کشاند.
این کارشناس اقتصاد سینما ادامه داد: سرمایه باید از طریق صنعت وارد سینمای ایران شود و به صورت انفرادی امکان‌پذیر نیست. باید از ابزارهای موجود استفاده کرد و یکی از بهترین این ابزارها در حال حاضر حضور در بازار بورس و فروش اوراق مشارکت فیلم‌ها است.
وی افزود: باید صنف‌های تخصصی شکل بگیرد که خوشبختانه وزارت ارشاد در حال پی‌گیری این صنف‌هاست. ما در 200 شهر سینما داریم و حدود 62 درصد شهرهای ما از سینما محروم هستند و باید بیشتر به این مسئله فکر کرد و چاره‌ای اندیشید. باید تمامی این موضوعات در کنار یکدیگر انجام پذیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد به صورت کلان به آن بپردازد که قطعا زمان‌بر خواهد بود. باید به هنرهایی پرداخت که بومی و متعلق به ایران هستند و سینمای ما باید خودش را با خصوصیات سینمای ایران به دنیا معرفی کند.
در ادامه سادات نژاد با طرح این موضوع که تا به حال هیچ نوع طرح توسعه‌ای برای سینما وجود نداشته، عنوان کرد: تاکنون در سینمای ایران هیچ نوع طرح و پیشنهادی برای توسعه سینما ارائه نشده و متاسفانه تا به حال هیچ طرح جامعی برای پژوهش در سینما نداشته‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ایران برای تحول در صنعتی شدن سینما کمبود سالن و از آن مهم‌تر خالی ماندن همین تعداد کم صندلی‌ها و سالن‌ها از مخاطبان سینما است.
وی تاکید کرد: باید ابتدا پژوهش صورت بگیرد و بررسی شود که به چه دلیل همین تعداد سالن هم پر نمی‌شود و فیلم‌ها با استقبال مواجه نمی‌شود. سینمای ایران به نوعی شکل تجاری به خود گرفته اما هنوز هم دست سرمایه‌داران و قدرتمندان مالی از سینما کوتاه است. بنابراین باید راهکاری پیدا کنیم تا جذب سرمایه در سینما صورت بگیرد و سینما رو به پیشرفت گام بردارد.
این کارشناس اقتصاد و سینما افزود: به تازگی تلویزیون‌های غیردولتی شروع به فعالیت کرده‌اند و با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند و همین استقبال موجب جذب سرمایه شده است. ما در فیلم‌ها و سریال‌ها تولید زنجیره‌ای نداریم اما جزو برترین تولیدکننده‌ها هستیم.
وی اظهار کرد: تولید زنجیره‌ای از این بابت حائز اهمیت است که از گذشته مخاطبان خود را دارد و می‌تواند مخاطبان بیشتری را نیز با خود همراه کند. ما یک جامعه بزرگ فارسی زبان داریم که این به نوبه خودش حسن بزرگی محسوب می‌شود و می‌توان از این موضوع استفاده کرد و به رونق بیشتر سینما کمک کرد.
سادات نژاد در پایان تصریح کرد: کار اقتصادی در سینما یک کار بسیار بزرگ و تخصصی است و باید اجازه دهیم اقتصاددانان بزرگ وارد عرصه سینما شوند. باید سینما را به افراد صنعتی بشناسانیم تا آنها جذب سینما شده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. باید برای این افراد ایجاد علاقه کنیم و سینما را به خوبی به آنها معرفی کنیم تا با حضور در سینما و فعالیت در این زمینه سینمای ایران را به سمت صنعتی شدن پیش ببریم.
501500

کد خبر: 710132

وب گردی

وب گردی