استاد دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نقش خود را از دست داد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسکن نقش خود را به عنوان یک کالای سرمایه ای از دست داد و به  کالای مصرفی تبدیل شده است.

محمد محمدی فر، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت موجود بازار مسکن گفت: در حال حاضر چند سالی است که بازار مسکن دچار رکود شده و این رکود همچنان در بازار مسکن حاکم است.

وی دلالیل رکود در بازار مسکن را اینگونه بیان کرد: بعد از کنترل شدن تورم توسط دولت روحانی، مسکن همچنان در رکود ماندنی شد و نیز صنایع زیادی که وابسته به مسکن هستند دچار رکود شدند.

به گفته این استاد دانشگاه آزاد اسلامی، آن بخش از تقاضایی که برای مسکن وجود داشته به واسطه افزایش جمعیت ایران، کاهش پیدا کرد به نوعی دیگر شاهد تقاضا نسبت به جمعیت برای مسکن نبودیم.

محمدی فر خاطرنشان کرد: مسکن نقش خود را به عنوان یک کالای سرمایه ای از دست داد و به کالای مصرفی تبدیل شد به همین دلیل سرمایه گذارانی که جهت سرمایه گذاری به این بخش رجوع کرده بودند با رشد نکردن قیمت مسکن در سال های اخیر سرمایه های خود را از این بخش خارج کردند که نمونه بارز آن در کمتر صادر شدن پروانه های ساختمانی شهر تهران نمایان است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: نسبت به سالهای 89 یا 90 امسال یا سال گذشته پروانه هایی ساختمانی که برای ساخت تهران صادر شده افت چشمگیری را داشتند.

وی با اشاره به عدم افزایش قیمت مسکن طی 2 سال اخیر گفت: با توجه به اینکه قیمت مسکن در 2 یا سه سال اخیر افزایش پیدا نکرده اما در مقابل نرخ اجاره با رشد همراه بوده است بنابراین سرمایه گذاران در بخش مسکن بیشتر تمایل به کسب درآمد از طریق اجاره داری پیدا می کنند.

محمدی فر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن را اینگونه بیان کرد: زمانی که سپرده های افراد از محل سپرده گذاری بانکها خارج بشود ممکن است در قسمت های مختلف بازارهای موازی ورود کنند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: براساس پیش بینی ها بیشتر سرمایه های خارج شده از بانک ها به طور قطع به سمت بازار سرمایه روانه می شود، در این خصوص می توان گفت که بازار سرمایه مستعد جاری شدن پولهای سپرده بانکی سرمایه گذاران است.

101/401

کد خبر: 710195

وب گردی

وب گردی