پیام تبریک رؤسای جمهور روسیه و آسیای مرکزی به «میرضیایف»

روسای جمهور روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان هر یک به طور جداگانه پیروزی «شوکت میرضیایف» را در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان را به وی تبریک گفتند.

به گزارش ایسکانیوز، در این پیام‌ها هر یک از روسای جمهور این کشورها انتخاب میرضیایف را به سمت رئیس جمهور منتخب ازبکستان تبریک گفته و برای وی و مردم این کشور آرزوی موفقیت و پیروزی کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی پیروزی قاطع میرضیایف در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان را اعتبار بالای وی در میان مردم کشورش و توانایی وی در حل‌وفصل مسائل مهم مربوط به توسعه اجتماعی و اقتصادی در این کشور عنوان کرد.

وی از میرضیایف به عنوان حامی اصولی توسعه روابط بین دو کشور روسیه و ازبکستان یاد کرده و افزود: مطمئن هستم که با تلاش‌های مشترک ما همکاری‌های استراتژیک دو کشور گسترش خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین در گفت‌و‌گویی تلفنی با آقای میرضیایف او را به مناسبت "پیروزی قابل اطمینان" در انتخابات شادباش گفته از او دعوت کرده است که سفری به مسکو انجام بدهد.



«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز با ابراز تبریک و آرزوی موفقیت برای میرضیایف انتخاب وی به این سمت را اعتماد مردم به وی خواند.

امامعلی رحمان هم در گفت‌وگویی تلفنی با میرضیایف انجام داده و "به منظور رواج و رونق (شکوفایی) ازبکستانِ دوست، در فعالیتهای دولتی منبعد‌شان دستاوردهای نو به نو (فزاینده)" آرزو کرده است.

وی در ادامه میرضیایف را به عنوان طرفدار برقراری مناسبات دوستانه و نیک بین دو کشور در تمامی عرصه‌ها خوانده و گفت: مردم تاجیکستان به شخصیت شما احترام می‌گذارند و امیدواریم هر روز بر همکاری بین 2 کشور افزوده شود.

رحمان افزوده: "اطمینان دارم که ادامه‌ همکاری سودمند و ثمره‌ساز میان تاجیکستان و ازبکستان، جواب‌گوی منفعت‌های اصیل مردمان ما می‌باشد. خلق‌های (مردمان) ما را عنعنه‌های (سنتها) چندین‌ عصر حسن همجواری، دوستی و احترام متقابله که از دوران متفکران بزرگ مشرق زمین، جامی و نوایی، منشأ می‌گیرند، به هم می‌پیوندند."

«الماس‌بیک حاتم‌بایف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز با تبریک به رئیس جمهور جدید ازبکستان پیروزی وی را نشان از اعتماد مردم ازبکستان به دانست.

حاتم‌بایف ابراز امیدواری کرد که با انتخاب میرضیایف به سمت رئیس جمهور جدید ازبکستان روابط 2 کشور وارد مرحله جدید شود و همکاری در زمینه‌های مختلف افزایش یابد.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در تماس تلفنی به «شوکت میرضیاف» تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

روسای جمهور دو کشور در زمینه ادامه همکاری‌های نزدیک 2 کشور در مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز گفت‌و گو کردند.

آقای نظربایف خواهان توسعه "روابط استراتژیک" قزاقستان و ازبکستان و توسعه همکاری‌ها با همه کشورهای آسیای مرکزی شده و از او دعوت کرده است به آستانه سفری دولتی انجام بدهد.

«قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز پیروزی میرضیایف در انتخابات ریاست جمهور ازبکستان را صمیمانه به وی تبریک گفت.

بردی‌محمداف در این پیام اظهار اطمینان کرده است که سطح بالای روابط و همکاری بین ترکمنستان و ازبکستان به عنوان 2 کشور دوست و همسایه در آینده نیز بیش از پیش توسعه و گسترش خواهد یافت.



شایان ذکر است، میرضیایف از 2003 نخست‌وزیر ازبکستان بوده و بعد از درگذشت اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهور فقید این کشور، به عنوان رئیس‌جمهور موقت مشغول به کار بود.

پس از آن که شوکت میرضیایف به دنبال فوت اسلام کریمف کفیل ریاست جمهوری ازبکستان شد، بسیاری از تحلیل گران می‌گفتند شکی وجود ندارد که او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و پیروز اعلام خواهد شد.

این سیاستمدار 59 ساله در این انتخابات نمایندۀ حزب لیبرال دموکرات بود.

در این انتخابات حاتمجان کتمان‌اف 3/73 درصد، نریمان عمراف 3/46 درصد و سرور آتمراداف 2/35 درصد آرا را از آن خود کردند.
مردم ازبکستان در بیش از 9 هزار و 300 حوزۀ رأی‌گیری، آرای خود را به صندوق انداختند.

انتخابات زود هنگام در ازبکستان به دنبال فوت اسلام کریم‌اف برگزار شد.

کریم‌اف پس از ۲۷ سال زمامداری در تاریخ 12 شهریور بر اثر سکته و خون‌ریزی مغزی در سن 78 سالگی درگذشت.

وی از سال 1989 به عنوان رهبر حزب کمونیست و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به عنوان رئیس‌جمهور ازبکستان بر این کشور حکومت کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان 4 دسامبر در این کشور برگزار شد که در پایان شوکت میرضیایف با کسب 88.61 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور ازبکستان انتخاب شد.

منبع: ایراس

303/300

کد خبر: 710336

وب گردی

وب گردی