مدیران شرکت‌های عمده کره جنوبی در برابر هیئت رسیدگی به فساد حاضر شدند

مدیران چند شرکت عمده کره جنوبی در ارتباط با اتهام فساد در دفتر ریاست جمهوری این کشور در برابر هیئت پارلمانی ویژه تحقیق در مورد این ماجرا حاضر شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ‌بی‌بی‌سی، در جلسه هیئت تحقیق در مورد اتهام فساد در دفتر ریاست جمهوری که از صبح سه‌شنبه، ١٦ آذر (٦ دسامبر)، کار خود را آغاز کرد، رئیسان شماری از شرکت‌های عمده کره جنوبی به سئوالات نمایندگان عضو هیئت پاسخ دادند. این افراد با اتهامی مواجه نیستند و حضور آنان صرفا به منظور کسب اطلاعات بیشتر صورت گرفته است.

حاضران در جلسه روز سه‌شنبه در راس موسساتی قرار دارند که سهامداران آنها در مجموع، بر نیمی از اقتصاد کره جنوبی مسلط هستند.

ماه گذشته میلادی رسانه‌های خبری کره جنوبی گزارش کردند که چوی سن-سیل، از دوستان نزدیک پارک گون-هه، رئیس جمهوری، با استفاده از موقعیت خود به اعمال نفوذ در انتصاب مشاوران رئیس جمهوری و همچنین سوء‌استفاده مالی به نفع بنیادهای غیرانتفاعی زیر نظر با خود مبادرت کرده است. این دو بنیاد مامور اجرا و کمک به طرح‌های فرهنگی و ورزشی مورد علاقه رئیس جمهوری بودند. خام چوی که در خارج به سر می‌برد، برای پاسخگویی به اتهامات به کره جنوبی بازگشت و بازداشت شد.

چونگ مون-کو، مدیرعامل شرکت هیوندای نیز در جلسه روز سه شنبه هیئت تحقیق حضور داشت

رئیس جمهوری در سخنانی ضمن انتقاد از سوء‌استفاده افراد نزدیک به خود، از این وضعیت ابراز تاسف کرداما بعدا دادستانی کره جنوبی گفت که خانم پارک احتمالا از اقدامات دوست خود بی‌خبر نبوده است. دفتر رئیس جمهوری هرگونه ارتباط او با اقدامات خانم چوی را تکذیب کرده اما درحالیکه در هفته‌های اخیر، تظاهرات گسترده‌ای علیه رئیس جمهوری برگزار شده، پارلمان این کشور، که اکثریت اعضای آن از احزاب مخالف دولت هستند، طرح استیضاح و عدم کفایت خانم پارک را در دستور کار قرار داده و انتظار می‌رود این طرح روز جمعه در پارلمان مطرح شود.

از جمله حاضران در جلسه امروز هیئت تحقیق، هو چانگ-سو، رئیس شرکت انرژی جی‌اس و رئیس اتاق صنایع کره جنوبی بود که در پاسخ به سئوالاتی درباره کمک به بنیادهای مرتبط با خانم چو، گفت: "در کره جنوبی، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که اگر دولت از یک شرکت تجاری درخواستی بکند، شرکت دشوار بتواند به آن پاسخ رد بدهد."

جی وای لی، رئیس مجتمع سامسونگ که در جلسه روز سه‌شنبه حضور داشت در پاسخ به سئوالات اعضای هیئت گفت که خانم پارک گون-هه در یک ملاقات خصوصی، از او خواست تا به طرح‌های مرتبط با امور ورزشی و فرهنگی کمک کند اما طرح به خصوصی را مطرح نکرد و کمک مالی هم مشخصا مطرح نشد. وی گفت: "شرکت‌های بزرگ همواره درخواست‌های متعددی را برای حمایت از طرح‌های مختلف اجتماعی از جمله حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دریافت می‌کنند."

پارک گون-هه به استیضاح و خطر الزام به کناره‌گیری مواجه است

شرکت سامسونگ حدود بیست و یک میلیارد ون (حدود هفده و نیم ملیون دلار) به دو بنیاد مرتبط با خانم چوی اهدا کرده که از هدیه سایر شرکت‌ها بیشتر بوده است. ماه گذشته، به دستور دادستانی کره جنوبی دفاتر این شرکت مورد بازرسی ناگهانی قرار گرفت. موسسه سامسونگ بر بخش تجاری و صنعتی اقتصاد کره جنوبی، که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می‌شود، تسلط دارد اما همچنان یک شرکت خانوادگی تحت نظر خانواده لی است. این شرکت در اوایل دهه ١٩٥٠ پایه‌گذاری شد و برخی از کارشناسان معتقدند که باید در ساختار آن تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

در جلسه هیئت تحقیق هم یکی از اعضای هیئت، در اظهاراتی نامرتبط با موضوع تحت بررسی، گفت که در حالیکه گزارش می‌شود که برخی از کارگران شرکت سامسونگ با مشکلات مالی مواجه هستند، ثروت اندوزی کسانی مانند خاندان لی منصفانه به نظر نمی‌رسد.

تایید شده است که پنجاه و سه شرکت کره جنوبی مبالغی را به عنوان کمک در اختیار دو بنیاد مرتبط با خانم چو قرار داده‌اند اما تا کنون اتهامی علیه هیچیک از آنان اقامه نشده است. با اینهمه، هنگام ورود مدیران شرکت‌ها به ساختمان پارلمان در روز سه‌شنبه، شعار "مدیران تجاری را بازداشت کنید!" به گوش رسید.

استیضاح پارک گون-هه در روز جمعه نخستین مورد از استیضاح یکی از رئیسان جمهوری کره جنوبی از زمان استقرار دموکراسی و آغاز روند توسعه سریع این کشور در اواسط دهه ١٩٨٠ خواهد بود. هفته گذشته، خانم پارک از پارلمان خواست تا رویه مشخصی را برای کناره‌گیری او تدوین کند اما نمایندگان مخالف این اظهارات را به منزله تدبیری برای به تعویق انداختن طرح استیضاح دانستند و آن را رد کردند.

303/300

کد خبر: 710378

وب گردی

وب گردی