حزب الله لبنان تبدیل به یک تشکیلات جهانی شده است

مرکز پژوهش‌های واشنگتن مقاله‌ای را درباره توانایی حزب الله لبنان و تبدیل شدن این حزب به یک گروه جهانی منتشر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، مرکز سیاست‌های خاور نزدیک موسسه واشنگتن مقاله‌ای را از متئو لویت با عنوان "دیپلمات‌های حزب الله به میدان عملیات منتقل می‌شوند"، منتشر کرده است.

متئو لویت در این مقاله آورده است: حزب الله بر آموزش افراد برای تأثیر گذاشتن بر جوامع شیعی مختلف حساب باز می‌کند. از جمله مهم‌ترین مسئولان امنیتی این حزب مصطفی بدرالدین بود که اواسط سال میلادی جاری ترور شد. در گزارشی که در سال ۲۰۱۵ از وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شد آمده بود که افرادی مثل ابراهیم عقل و فؤاد شکر تأثیر بسیار قوی در دایره نفوذ خارجی حزب الله دارند.

متیو لیفیت می‌گوید: سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان این حزب را اصلاح کرد و اکنون این حزب افراد را برای جمع آوری اطلاعات و استفاده از آن آموزش می‌دهد.

وی گفت: حزب الله علاوه بر عملیات در خارج حضور خود را از طریق روابط خارجی از طریق نمایندگانش در سرتاسر جهان حفظ کرده است. علی دعموش مسئول روابط خارجی این حزب است.

این پژوهشگر تأکید کرد: مقامات کانادایی با استناد به سایت‌های دولتی مبارزه با تروریسم و گفتگو با مسئولان می‌گویند که حزب الله یکی از گروه‌ها در جهان است که از مهارت‌های تکنولوژی بالایی در جهان برخوردار است.

این پژوهشگر از نقش‌های سری حزب الله در خارج از طریق ایجاد مراکز تجمع شیعیان صحبت می‌کند. کسانی که مایل به ارتباط با حزب الله باشند به این مراکز می‌پیوندند. حزب الله لبنان توانست از فضای امنیتی ایجاد شده در کشورهای آمریکای جنوبی مثل ونزوئلا و برزیل استفاده کند. حزب الله در ونزوئلا عضوی دارد که توانست تجمعات و مقرات اجتماعی را افتتاح کند. در برزیل حزب الله به احداث مساجد می‌پردازد.

این نویسنده می‌گوید: جناح‌های حزب الله همگی با هم مرتبط هستند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 710471

وب گردی

وب گردی