ثمری: عضویت در آسایهل و تسهیل فرصت  تعاملات بین المللی  دانشگاه ها در یک شبکه بزرگ

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از عضویت دانشگاه آزاد در انجمن آسایهل ابراز خرسندی کرد و این امر را فرصت مناسبی دانست که در اختیار کشور و نظام آموزش عالی کشور قرار گرفته است.

داوود ثمری، مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص عضویت دانشگاه آزاد اسلامی به انجمن آسایهل اظهار داشت: در دنیا آموزش با مفهوم دسترس بودنش تعریف می شود. از این منظر می توان به آموزش دسترسی لازم داشت.

وی انتخاب دکتر میرزاده را برای این انتصاب تبریک گفت که به عنوان رئیس هیات امنای آسایهل به مدت دو سال انتخاب شده است و افزود: عضویت در این انجمن فرصت مناسبی است که در اختیار کشور ایران و نظام آموزش عالی کشور قرار خواهد داد تا ما بتوانیم از کشورهایی که عضو این انجمن هستند و دانشگاه هایی مربوطه تعامل لازم را داشته باشیم.

ثمری افزود: امروزه حوزه این کشورها تنها به آسیای جنوب شرق محدود نمی شود و از اروپا از قاره اقیانوسیه و از امریکا و قسمت های مختلف آسیا در این انجمن عضو هستند و گستره بزرگی به این امر اختصاص پیدا کرده است و در این گستره بزرگ می توان تعاملات علمی و فناوری زیادی را انجام داد.

وی افزود: عضویت در این انجمن سبب می شود یکسری از واحدهای دانشگاهی در این انجمن عضو شوند و این عضویت سبب می شود دانشگاه ها در یک شبکه بزرگ تعاملات سازنده ای را با یکدیگر داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: تحقق این امر مصداق بحث دیپلماسی فناوری ایران است و این امر را به فال نیک می گیریم که برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده و این امر تنها مختص به دانشگاه آزاد نیست و افتخاری برای تمام نظام اموزش عالی کشور است. این امر برای نظام علمی و فناوری کشور فرصت بسیار خوبی است و منجر به توسعه دیپلماسی علمی کشور می شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بحث رتبه آموزش عالی مدتی است براساس افزایش کیفیت مطرح شده است، دو حوزه آموزشی و پژوهش و فناوری می تواند در المپیاد رتبه خوبی را برای کشور رقم بزند. این امر زیرساخت های لازم را برای فعالیت های دانشگاه های کشور می توان استفاده کنند به عنوان مثال در مبحث آموزش های مجازی دارای یک واحد الکترونیکی هستیم و این امر می تواند به عنوان یک هدف تعریف شود.

وی افزود: از مزایای عضویت دانشگاه آزاد جذب دانشجویان بین المللی است البته امروز تعداد این دانشجویان در کشور ما زیاد نیست و عضویت ایران در انجمن آسایهل می تواند فرصت خوبی برای جذب دانشجویان در کشورهای دیگر را فراهم کند.

ثمری اظهار داشت: دانشگاه ها به سمت ایجاد رشته های آموزشی چند وجهی پیش می روند و با ابتکار کشورهای عضو طراحی شده و به طور مثال رشته هایی تدریس شوند که به بحث بازار کار بیشتر بپردازد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای این عضویت، فعالیت های پژوهشی و فناوری خوبی را می توان مطرح کرد به طور مثال انجام تحقیقات مشترک بین المللی، انتشار مقالات و پایان نامه های مشترک که بتوان از اعضای هیات علمی دانشگاه های دیگر، رساله های کارشناسی ارشد داشته باشیم.

ثمری افزود: راه اندازی مراکز رشد و تحقیقاتی که به صورت بین المللی اداره شوند می تواند در رشد فناوری های پیشرفته در کشور یاری رسان باشند که در این زمینه راه اندازی صندوق مشترک در حوزه فناوری در این امر راهگشاست زیرا متاسفانه در ایران تحقیقات به صورت بین المللی صورت نمی گیرند و می توان در حوزه فناوری از این تحقیقات بین المللی استفاده کرد.

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: بحث شرکت های دانش بنیان در طی دو سال قبل یکی از کارهای انجمن آسایهل بود و این مبحث با شتاب بیشتری به سمت جلو پیش می رود در این راستا شرکت های دانش بنیانی که به صورت مشترک در بین دانشگاه های عضو تشکیل شده اند در جهت دانش حرکت کرده و سبب ارتقای دانش می شند البته با توجه به اینکه کشورهای زیادی عضو این انجمن هستند بازار خوبی برای فروش محصولات در این قالب در این شبکه فراهم می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با بین المللی شدن دانشگاه های کشور حرکت های خوبی را در آینده میتوان شاهد بود و از طرف معاونت پژوهش و فناوری مطرح شده است و انشاالله بعد از تصویب می تواند پیشنهاد خوبی در راستای تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی دانشگاه هایی که عضو این انجمن هستند و اعطای جایزه آسایهل را پیشسنهاد شده و پیش نویس آیین نامه این امر آماده فراهم شده است.

وی افزود: اعطای این جایزه یکی از موارد موثر در تشویق افراد در همکاری های مشترک حتی در حوزه فناوری و موارد مشترک را فراهم خواهد کرد و افرادی که سرآمد هستند به دانشگاه آزاد معرفی می کنیم البتهعلیرغم اینکه در حال حاضر تحریم ها در کشور حاکم است ما می توانیم ارتباطات بین المللی خود را در زمینه علم و فناوری گسترش دهیم . و به نظر من دیپلماسی علم و فناوری با عضویت کشور ما و مسئولیتی که دانشگاه آزاد پذیرفته قطعا در توسعه فعالیت های علمی کشور یاری دهنده خواهد بود و خروجی این امر می تواند سبب گسترش تعاملات دانشگاه های عضو این انجمن شود.

ثمری افزود: با توجه به اینکه انجمن بین المللی موسسات جنوب شرق آسیا (آسایهل) چند سال قبل تشکیل شد و خواستگاه این انجمن کشور تایلند بوده است. هدف این انجمن توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزش بوده است. امروز 60 سال از تاسیس این انجمن می گذرد به یکی از بزرگترین انجمن های دانشگاهی در آسیا است و بیش از 210 دانشگاه در این انجمن عضو هستند. در حوزه توسعه آموزش عالی در حال همفکری هستند تا پروژه های لازم را به انجام برسانند.

205/200

کد خبر: 710572

وب گردی

وب گردی