مدیر‌کل برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان واحد رودهن عنوان کرد:اقتصاد ایران وابسته به نرخ سود بانکی نیست

مدیر‌کل برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان واحد رودهن گفت: کاهش نرخ سود بانکی در کشورهای دارای سرمایه باعث تحریک اقتصاد کشور موردنظر می شود در صورتی که در بازار مسکن ایران چنین امری حاکم نیست.

سید فرزاد هاشمی، مدیر‌کل برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان واحد رودهن در گفت و گو با ایسکانیوز علت وجود رکود در بازار مسکن را اینگونه بیان کرد: نقش جمعیت یکی از عوامل تاثیرگذار در روند معاملات مسکن است، در این خصوص می توان گفت که نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بالاتر از 2/1 درصد است در صورتی که طی سالهای گذشته این عدد نزدیک به 6/3 درصد بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسکن استانداردهای مختص به خود را دارد و نیز وضعیت آن وابسته به جمعیت است اما کاهش جمعیت و نیز کاهش تقاضا تغییری در عرضه ایجاد نکرد و ساخت و سازها به همان نسبت ادامه دارد.

هاشمی با بیان اینکه ساخت و ساز در دهه 70 و 80 متناسب با جمعیت در ایران انجام می شد، گفت: در آن دوره میزان عرضه و تقاضا پاسخگوی میزان جمعیت موجود در کشور بود، طی چند سال اخیر با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت کاهش چشمگیری را داشت، تولید مسکن نباید انقدر افزایش پیدا می کرد به همین دلیل در حال حاضر مسکن هایی که ساخته شده با مشتری و تقاضایی همراه نیست.

مدیر‌کل برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان واحد رودهن به افزایش تورم در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل بالارفتن نرخ تورم بازار مسکن با مشکلات عدیده ای روبرو شد، در این خصوص می توان گفت که به دلیل جمعیت موجود، بازار مسکن حداقل تا سال 97 از رکود خارج نخواهد شد.

وی تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن را اینگونه ارزیابی کرد: براساس پیش بینی ها کاهش نرخ سود بانکی تاثیر چندانی بر بازار مسکن نخواهد داشت، دلیل آن هم وابسته به این است که کاهش نرخ سود بانکی در کشورهای دارای سرمایه باعث تحریک اقتصاد کشور موردنظر می شود و باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن می شود.

هاشمی در پایان گفت: در بازار مسکن ایران چنین امری حاکم نیست که با کاهش نرخ بهره، سرمایه گذاران به سمت بازار مسکن سرازیر شوند زیرا بازار ایران متکی به نرخ سود بانکی نیست بلکه متکی به درآمدهای نفتی است.

101/401

کد خبر: 710602

وب گردی

وب گردی