معاون امنیتی وزیر کشور:  انهدام یک تیم تروریستی سه نفره توسط سربازان گمنام امام زمان(عج)

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از انهدام یک تیم تروریستی سه نفره که قصد ورود به کشور را داشتند خبر داد و گفت: با پیگیری ها و ردیابی‌های انجام شده، این تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (ع) شناسایی و منهدم شدند.

به گزارش ایسکانیوز، حسین ذوالفقاری در حاشیه بیست و هشتمین جلسه شورای مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران درباره موضوع امنیت در مرزهای کشور افزود: به تازگی یک تیم تروریستی سه نفره که قصد ورود از مرزهای کشور را داشتند، شناسایی شدند.

وی ادامه داد: پیگیری و ردیابی ورود این تیم تروریستی به اطلاع سربازان گمنام امام زمان(عج) رسید و با هوشیاری وزارت اطلاعات این تیم سه نفره منهدم شد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به شناسایی 20 گروه تروریستی در بازه زمانی اربعین گفت: حدود 20 تیم تروریستی متشکل از گروهک تکفیری داعش خود را برای بازه زمانی اربعین تجهیز کرده بودند و قصد عملیات تروریستی داشتند که با زیرکی و هوشیاری نیروهای عراقی برنامه‌های آنها خنثی شد.
ذوالفقاری افزود: البته عده‌ای از تروریست ها که فضا را مساعد ندیدند حتی جرات و توان ورود را پیدا نکردند و متاسفانه حادثه آخر که در حله عراق اتفاق افتاد و منجر به شهادت تعدادی از زائران شد، سه روز پس از برگزاری مراسم اربعین صورت گرفت.
وی با بیان این که تامین امنیت 20 میلیون جمعیت کار آسانی نیست، خاطرنشان کرد: به هر حال برای تامین امنیت 20 میلیون جمعیت در یک بازه زمانی تقریبا20 روزه آن هم در کشوری که بخش هایی از آن آلوده به تروریست ها است، کاری بزرگ است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها در ایام اربعین اخباری مبنی بر بسته شدن مرز مهران در روزهای پر ازدحام توسط ستاد اربعین را منعکس کرده بودند و آیا چنین مسئله‌ای صحت دارد یا خیر؟ گفت: تصور می‌کنیم برخی افراد یا اطلاعات غلط دریافت کرده‌اند و یا اینکه اساساً در جریان موضوعات نبوده‌اند.
ذوالفقاری تاکید کرد: اینکه ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده مرز مهران در ایام اربعین بسته شود، کاملاً خلاف واقع است و به‌هیچ عنوان صحت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال مرز مهران سه بار دچار مشکل شد؛ مرتبه نخست در حدود 12 روز قبل از ایام اربعین حسینی بود که ماموران عراقی یک حالت کنترل شدیدی را ایجاد کرده بودند که با تلاش های انجام شده کنترل ها مناسب شد و رفته رفته به حالت عادی بازگشت.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: مشکل دیگر در مرز مهران در مرتبه دوم و یک هفته قبل از ایام اربعین بود که تجمع فاقدین بدون ویزا در محدوده مرزی ایجاد شد و نگرانی‌هایی را به‌وجود آورد.
ذوالفقاری افزود: نگرانی‌ها در این زمینه بسیار بالا بود؛ بنابراین رایزنی‌های زیادی صورت گرفت که دولت عراق نیز همکاری لازم را انجام داد و نهایتاً افرادی که در مرز مهران ازدحام کردند پس از ساعتی به شهرهای خود بازگشتند و تردد با همکاری مسئولان دو کشور به صورت عادی انجام گرفت.
وی توضیح داد: در مرتبه سوم نیز از صبح پنجشنبه یعنی چند روز قبل از اربعین در مرز مهران مشکل به‌وجود آمد؛ در بامداد پنجشنبه خبر داده شد که عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا مرز را ببندند که فوراً دستور لازم را صادر کردیم و مذاکرات با طرف مقابل آغاز شد تا همکاری برای یک روز دیگر ادامه یابد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: مذاکرات را انجام دادیم تا زائران از فرصت باقیمانده عزیمت کنند و در این باره قول‌هایی از طرف مقابل صادر شد اما چند ساعت پس از مذاکره و در صبح روز پنجشنبه به بنده اطلاع داده شد که عراق به طور کامل مرز را بسته است و حتی اجازه تردد به افراد دارای ویزا را هم نمی‌دهد.
ذوالفقاری یادآور شد: ما در این مشکل ایجاد شده سه کار عمده را همزمان پیگیری کردیم؛ نخست به رایزنی برای بازگشایی مرز پرداختیم و دیگر اینکه به‌دنبال ایجاد شرایط برای زائران مستقر در پایانه مرزی و یا افراد در حال عزیمت برآمدیم.
وی گفت: مسئله سوم تعیین تکلیف افراد دارای ویزا بود؛ از طرفی عراق موافقت لازم برای بازگشایی مرز را نداشت چرا که اساساً افراد فاقد ویزا تعدادشان آنقدر زیاد بود که اجازه نمی‌دادند حتی چنین هماهنگی برای افراد دارای ویزا با عراق صورت بگیرد و امکان چنین ترددی اتفاق بیفتد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: ما با همکاران صحبت کردیم که هرکدام آمادگی دارند با ماشین‌های سپاه که در مرزهای ایلام مستقر بودند زائران را به طور رایگان به سمت مرزهای چذابه منتقل کنند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادیم حتی به استان‌های عقبه یعنی استانداران همدان، کرمانشاه، کردستان، اراک و لرستان ماموریت مستقیم دادیم که مردم عازم به مرز مهران را اسکان دهند و در صورت بازگشایی راه آنها را به سمت مهران رهسپار کنند و در صورت بسته بودن مرز چذابه را معرفی کنند که البته بسیاری از زائران نیز به اطلاعیه‌ها توجه کرده و عازم مرز چذابه و شلمچه شدند.
وی با بیان اینکه تمهیدات اندیشیده شده برای عبور و مرور زائران به‌خوبی انجام گرفت، گفت: برنامه‌ریزی انجام شده موجب شد تا مشکلی در مرزها به‌وجود نیاید و زائران دارای رواد در کمال آرامش رهسپار شوند؛ البته در این میان افراد دارای روادید هیچگونه مشکلی نداشتند و هماهنگی‌های لازم برای تردد آنها انجام گرفت.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: اینکه افرادی مدعی شوند که ستاد مرکزی اربعین گفته که مرز را ببندند دروغ بزرگ و خلاف واقع است.
ذوالفقاری تصریح کرد: هرکس که در عملکرد ستاد مرکزی اربعین ابهامی دارد آن را به صورت مکتوب یا حضوری ارائه دهد و از پیشنهادات نیز استقبال می‌کنیم.
به گفته وی ستاد مرکزی اربعین در شهرهای منتهی به مرزها فعالیت داشته و حتی اسکان و تغذیه در آن ایام به تمامی متقاضیان سفر به اربعین اعم از دارای ویزا و سایرین داده شده و هیچگونه مشکلی در زمینه تغذیه و اسکان وجود نداشته است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: امسال آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، استان های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام ، لرستان و همدان به خوبی در مرز مهران فعال بودند؛ تمامی موکب‌هایی که در ایلام زده شده بود، مردمی بود و خدمات بسیار مناسبی ارائه شد.
ذوالفقاری یادآور شد: امسال ما 200 هزار وعده غذایی در مهران پیش‌بینی کردیم؛ هیچ سازمان و دستگاهی نیز به تنهایی نتوانست امکانات را فراهم آورد و همه دستگاهها به‌ویژه مردم پای کار بودند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: ستاد اربعین جزو کارهای خالصانه است و استفاده شخصی و سازمانی ندارد. ستاد مرکزی اربعین متولی و مدافع خدمات همه بخش ها است.

وی درباره لغو روادید زائران گفت: ما دنبال این موضوع هستیم و نهایتا به دولت عراق مربوط است؛ دولت عراق برای لغو روادید حتما نکات و نظراتی دارد که یکی سقف حضور و دیگر بحث امنیت است که البته خود ما هم یک ملاحظاتی داریم.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: ما البته راه حل جایگزین را داریم و می گوییم که برای امنیت مشکلی نداریم. اگر افراد گذرنامه داشته باشند می‌توان با کنترل آن مشکل را حل کرد؛ بهترین گزینه برای ما در اربعین لغو روادید است و دنبال آن هم هستیم؛ اما اگر محقق نشود هم فاجعه‌ای به‌وجود نمی‌آید.
ذوالفقاری تصریح کرد: رسانه‌ها هم روی عدم حضور افراد فاقد ویزا در طول سال فعالیت کنند و پیشنهاد ما برای لغو روادید در ایام اربعین است.
وی با اشاره به این که فضایی بر ستاد اربعین حاکم است که کاملا گوش شنوا دارد و از هر پیشنهادی استقبال می کند تا کید کرد: هرکس ابهامی دارد ستاد مرکزی اربعین به صورت مکتوب، حضوری در خدمت است. هرکس پیشنهادی دارد اعلام کنند.

300/302

کد خبر: 710617

وب گردی

وب گردی