افزایش تنش‌ها میان مصر و عربستان بر سر ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی

ایجاد پایگاه نظامی سعودی در جیبوتی موجب افزایش تنش‌ها میان قاهره و مصر شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وبسایت العربی، قرار است عربستان سعودی یک پایگاه نظامی در جیبوتی افتتاح کند. این امر موجب افزایش نگرانی ها میان مقامات مصری شده است. این در حالی است که هیچ بهبودی در روابط قاهره و ریاض مشاهده نمی شود.

یک منبع دیپلماتیک اظهار کرد ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی در آینده ای نزدیک، تهدیدی برای امنیت ملی مصر خواهد بود و قاهره در این خصوص شدیدا نگران است.

جیبوتی از موقعیت جغرافیایی ویژه ای برخوردار است. این کشور در شاخ آفریقا و در کنار خلیج عدن در نزدیکی یمن قرار دارد. از آنجاییکه عربستان درگیر جنگ با یمن است، جیبوتی موقعیتی راهبردی برای سعودی ها به حساب می آید.

یک منبع دیپلماتیک مصری، که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: «قاهره با ایجاد پایگاه نظامی سعودی در خاک جیبوتی به شدت مخالف است؛ زیرا موقعیت جیبوتی را در حوزه تحت نفوذ خود می داند و همچنین وجود این پایگاه را تهدیدی برای امنیت ملی مصر قلمداد می کند.» وی افزود: «این امر خلاف سنت های پذیرفته شده از سوی کشورهای عربی منطقه است. این اقدام بر تردد کشتی ها از کانال سوئز نیز تاثیرگذار است.»

این منبع دیپلماتیک در ادامه گفت: «عربستان سعودی نگران است که ایران کنترل منطقه را در دست داشته باشد. این قابل درک است؛ اما باید اجازه مصر را نیز در این خصوص کسب کند.»

منبع: باشگاه خبرنگران

303/300

کد خبر: 710634

وب گردی

وب گردی