اتحادیه اروپا از اصلی‌ترین شرطش برای عادی سازی روابط با کوبا گذشت

کشورهای اتحادیه اروپا نقشه راهی را برای عادی سازی کامل روابط با کوبای کمونیست با نادیده گرفتن درخواست‌های حقوق بشری خود از هاوانا ترسیم کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات کوبا و اتحادیه اروپا توافق عادی سازی روابط را در پی اقدام باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ازسرگیری روابط با این کشور کمونیست ارائه کردند اما باز هم لازم است که این توافق مورد حمایت تمام اعضای اتحادیه اروپا قرار گیرد.

روز سه شنبه وزرای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل بر لغو سیاست‌ ۱۹۹۶ علیه کوبا مبنی بر مطالبات حقوق بشری، را لغو کرده و بر توافق عادی سازی روابط با این کشور متمرکز شدند.

قرار است توافق عادی سازی روابط در ۱۲ دسامبر امضا شود.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در این مورد اعلام کرد: ما در نقطه عطف در روابط اتحادیه اروپا و کوبا قرار گرفته‌ایم و براساس توافق جدید اتحادیه اروپا آماده حمایت از روند اقتصادی و مدرنیزاسیون کوبا است.

در سال ۲۰۰۳ اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه کوبا وضع کرده و همکاری با این کشور را به دلیل سرکوب خبرنگاران و فعالان سیاسی در این کشور به تعلیق درآورد.

تعامل عادی سازی روابط میان اتحادیه اروپا و کوبا شامل تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصادی، همکاری منطقه‌ای، محیط زیستی، حقوق بشری، خلع سلاح، مهاجرت، مبارزه با مواد مخدر و عملیات ضد تروریسم است. در حالی که سیاست ۱۹۹۶ شامل همکاری کامل کوبا با اتحادیه اروپا براساس انجام اقداماتی در راستای تقویت حقوق بشر و آزادی سیاسی بود.

همچنین سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا اعلام کرد: توافق جدید با کوبا در راستای روشن سازی مذاکرات حقوق بشری میان دو طرف است که در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. توافق مذکور این اجازه را به دو طرف می‌دهد که به تبادل نظر بپردازد.

قرار است این توافق توسط فدریکا موگرینی و برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا امضا شود. هم چنین پس از امضا، در پارلمان اروپا و پارلمان ملی کوبا مورد تایید قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 710684

وب گردی

وب گردی