آیا نتیجه انتخابات تغییر می‌کند؟

وب‌سایت سی‌بی‌اس نیوز در گزارشی به بررسی روند بازشماری آرا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا بسیار پر تنش و متفاوت از دوره‌های قبلی بود. در این انتخابات دو دستگی مردم و مقامات کاملاً مشهود بود و در کمپین‌های انتخاباتی، نامزدهای رقیب به شدت از یکدیگر انتقاد می‌کردند. در پایان نیز پیروزی غافلگیرکننده دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه بر هیلاری کلینتون باعث اعتراضات و تظاهرت گسترده‌ی مردمی در آمریکا شد.

جیل استاین –یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا از حزب سبز- بر این باور است که نتایج انتخابات هک شده‌اند. وی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در برخی از ایالت‌ها آرا بازشماری شوند و با جمع‌آوری مبلغ مورد نیاز خواسته خود را عملی کرد. بر همین اساس، بازشماری دستی آرای انتخاباتی میشیگان در حال حاضر آغاز شده و همچنان ادامه دارد. روز دوشنبه نیز تمرکز روی شمارش ارای ایالت پنسیلوانیا بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود را در سه ایالت تعیین‌کننده پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین شکست داد و همین مسئله کمک شایانی به پیروزی او در انتخابات کرد. شمارش آرا ویسکانسین نیز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد. البته انتظار نمی‌رود شمارش آرا نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

استاین که در هر سه ایالت 1 درصد آرا را به خود اختصاص داد اعلام‌کرد به دنبال بررسی صحت نتایج رأی‌گیری است. وی با اینکه هیچ شواهدی در دست ندارد اما از احتمال هک شدن اطلاعات انتخاباتی سخن می‌گوید. استاین در مصاحبه با سی‌بی‌اس‌ان گفت: «هدف من کمک به یک نامزد یا آزار دیگری نیست. من می‌خواهم مردم آمریکا به سیستم رأی‌گیری کشور خود مطمئن شوند.»

در ادامه به روند بازشماری آرا در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و نوادا اشاره می‌شود.

ویسکانسین

بازشماری آرا ویسکانسین روز پنج‌شنبه گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد. هنوز تعداد آرا با آنچه در روز انتخابات اعلام شد تفاوت چندانی ندارد. هفته گذشته دادخواست‌های متعددی برای توقف بازشماری آرای این ایالت در دادگاه فدرال ثبت شد؛ اما دادگاه تمامی آنها را رد کرد.

مقامات انتخاباتی این ایالت اعلام‌کرده‌اند انتظار نمی‌رود کلینتون در ویسکانسین از ترامپ پیشی بگیرد. ترامپ در این ایالت با اختلاف حدود 22 هزار رأی به پیروزی رسید.

میشیگان

یک قاضی فدرال در دیترویت یکشنبه شب دستور بازشماری دستی 4.8 میلیون رأی در میشیگان را صادر کرد. بازشماری آرای این ایالت دوشنبه عصر در برخی از شهرستان‌ها آغاز شده است. ترامپ با اختلاف 10700 رأی در این ایالت پیروز شد.

بیل شوت (دادستان کل این ایالت از حزب جمهوری‌خواه)، کمپین ترامپ و کمیته‌های مردمی دادخواست‌های جداگانه‌ای را برای متوقف کردن بازشماری آرا در این ایالت طرح‌ کرده‌اند. این افراد معتقدند جیل استاین به عنوان کسی که در رتبه چهارم قرار گرفته است نباید از نتایج آزرده شده باشد. قرار است به زودی دادگاه میشیگان برای بررسی این دادخواست‌ها تشکیل جلسه دهد.

پنسیلوانیا

حزب سبز دوشنبه یک دادخواست حقوقی را برای بازشماری آرا در ایالت پنسیلوانیا به دادگاه فدرال ارائه داد. روز جمعه تعداد آرا در این ایالت به روز رسانی شد. شمارش آرا تاکنون نشان می‌دهد برتری ترامپ بر کلینتون از 71 هزار به 49 هزار رای کمتر شده است. هنوز نتایج بازشماری آرا در تمام مناطق این ایالت اعلام نشده است. مقامات می‌گویند با توجه به نتایج کنونی احتمال اینکه نتیجه کلی تغییر کند بسیار ضعیف است.

303/300

کد خبر: 710698

وب گردی

وب گردی