نمایشگاه «عاشورا در فرهنگ عامه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر

اولین نمایشگاه انسان شناسی تصویری با موضوع «عاشورا در فرهنگ عامه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسم اختتامیه سید حسین ابراهیمیان سرپرست واحد قائم شهر هدف از برپایی این نمایشگاه را گسترش ارزش های فرهنگ عاشورایی در بین نسل جوان عنوان کرد.

وی حس واقعه عاشورا را در بین مردم ایران حسی غیرقابل وصف دانست و افزود: احساسی که ملت ایران نسبت به حادثه عاشورا داشته اند با احساس هیچ ملتی نسبت به هیچ حادثه تاریخی قابل قیاس نیست.

ابراهیمیان با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) که فرمودند: عاشورا روزی است که همه زیبائیهای عالم در آن به نمایش گذاشته شده است گفت: روز عاشورا زیباترین نوع نگاه انسان نسبت به مصائب و مشکلات است که امام حسین (ع) و یارانش آن را به نمایش گذاشته اند.

سرپرست واحدقائم شهر از حمایت دانشگاه برای عناوین پایان نامه هایی که مرتبط با موضوع عاشورا باشند خبر داد و از دانشجویان و اساتید خواست تا جلوه های زیبائی حادثه عاشورا را به اقتضاء رشته های تحصیلی خود به تصویر بکشند تا موجب ماندگاری این روز باشند.

ابراهیمیان راز ماندگاری عاشورا را از نگاه دکتر شریعتی بر دو فصل بودن آن دانست و افزود: فصل اول شهادت امام حسین (ع ) و یارانش است و فصل دوم اسارت اهل بیت امام حسین (ع) است که توسط یزیدیان صورت گرفت و این از ناشی گری دودمان بنی امیه بود که فصل دوم را به فصل اول ملحق کرد و موجب ماندگاری و جاودانه شدن عاشورا شد.

وی با اشاره به سخن شهید مطهری در مورد عاشورا گفت: هرگاه حادثه ای از مغز انسان عبور کند و به دل انسان ورود پیدا کند وتبدیل به حماسه شود این ماندگارخواهد شد و راز ماندگاری عاشورا در این است.

همچنین دکتر طیبه عزت الهی نژاد استاد پژوهش هنر واحد قائم شهر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد
قائم شهر به خاطر برپایی این نمایشگاه قدردانی کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر با افتخار میزبانی دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس می تواند آغازگر یک سنت جدید باشد و اینکه این شهدا گمنام نیستند و گمنام نهادن این شهدا را اجهاف واژگانی در حق فرزندان میهن دانست.

وی افزود: بیائید از همین دانشگاه اصلاح واژگانی داشته باشیم و از این پس این فرزندان میهن را نام داران بنامیم که بی شک تاریخ برخود می بالد برای داشتن چنین فرزندانی که جان خود نثار کردند تا نام ایران با افتخار در جهان برده شود.

عزت الهی نژاد وظیفه تاریخی فرزندان ایران را دغدغه مند بودن آنها نسبت به فرهنگ بومی خود دانست و از دانشجویان مازندرانی خواست تا نگاه به فرهنگ بومی را در پژوهش های خود پررنگ کنند و این وظیفه تاریخی را به نحو احسن انجام دهند.

نمایشگاه انسان شناسی تصویری عاشورا با 40 اثر برگزیده از دانشجویان مازندرن درباره آئین ها و مناسک عاشورا به نمایش گذاشته شده است.در پایان به 11 نفر از دانشجویان رشته هنر و 4 تن از هنرمندان پیشکسوت جوایزی اهداء شد.

201

کد خبر: 710713

وب گردی

وب گردی