تلاش رئیس‌جمهوری ایتالیا برای تدوین قانون جدید انتخابات

یک منبع مطلع در دفتر ریاست جمهوری ایتالیا گفت که رئیس‌جمهوری این کشور از پارلمان می‌خواهد تا پیش از برگزاری هرگونه انتخاباتی، قانون جدید انتخابات این کشور تدوین کند. این اقدام احتمالا برگزاری هرگونه انتخاباتی را پس از استعفای ماتئو رنتزی از مقام نخست‌وزیری به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی پش از شکست روز یکشنبه در رفراندوم قانون اساسی ایتالیا گفت که از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند اما جورجیو ماتارلا،‌ رئیس‌جمهوری ایتالیا از او خواسته است تا این اقدام را به بعد از تصویب بودجه سال ۲۰۱۷ در پارلمان موکول کند. احتمالا کار بررسی بودجه در پارلمان ایتالیا از امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود.

انتخابات بعدی پارلمانی برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده بود اما سه‌شنبه توافقی ضمنی میان رهبران احزاب مختلف ایتالیا انجام شد تا این رای‌گیری یک سال زودتر انجام شود. آنجلینو آلفانو، وزیر کشور ایتالیا هم گفت که انتخابات جدید باید فوریه برگزار شود.

اعضای ارشد حزب دموکراتیک رنتزی هم امروز برای بررسی شکست در رفراندوم و تبیین استراتژی آتی حزب نشستی برگزار می‌کنند. در آستانه برگزاری این نشست، دو تن از مقام‌های حزب دموکراتیک گفته‌اند که این حزب از تشکیل دولت اتحاد ملی با حضور احزاب اپوزیسیون حمایت می‌کند. اگر تشکیل چنین دولتی ممکن نباشد، آنگاه حزب دموکراتیک خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود.

به گفته یک منبع آگاه در دفتر ریاست جمهوری، رئیس‌جمهوری ایتالیا می‌خواهد که قانون جدید انتخاباتی پیرو حکم دادگاه قانون اساسی باشد مبنی بر آنکه قانون انتخابات سراسری که سال گذشته پارلمان ایتالیا آن را تایید کرد، مشروعیت دارد. یک قانون انتخابات دیگر هم از سال ۲۰۱۴ در سنا اجرا می‌شود. رای‌گیری با دو قانون متفاوت اصلی‌ترین دلیل بی‌ثباتی سیاسی ادامه‌دار در این کشور اروپایی است که در ۷۰ سال گذشته شاهد روی کار آمدن ۶۳ دولت بوده است.

وزیر زیرساخت ایتالیا هم که از اعضای حزب دموکراتیک رنتزی است، گفته است که بهترین راه‌حل تشکیل یک دولت موقت است تا به سرعت قانون انتخابات تغییر یابد و انتخابات جدید بتواند فصل بهار برگزار شود.

تصمیم نهایی درباره زمان انحلال پارلمان به عهده ماتارلا است و شرایط او عملا به این معناست که برگزاری هرگونه انتخاباتی پیش از پایان مارس ممکن نیست.

توافق احزاب ایتالیایی بر سر یک سیستم انتخاباتی جدید زمان‌بر خواهد بود و پس از انحلال پارلمان هم ۴۵ روز باید بگذرد تا زمان برای کمپین‌های پیش از برگزاری انتخابات فراهم شود. رنتزی هنوز هم رهبر حزب دموکراتیک است که بزرگترین حزب پارلمان ایتالیا محسوب می‌شود، بنابراین تشکیل هرگونه دولت جدیدی بدون حمایت او امکانپذیر نیست.

303/300

کد خبر: 710735

وب گردی

وب گردی