تقویت دیپلماسی علمی کشور با عضویت در آسایهل

زهرا بخشی پور*

ارتباطات بین المللی دارای ابعاد گسترده ای در زمینه های سیاسی، فرهنگی اقتصادی و علمی است. لزوم زیرساخت های لازم در مذاکرات کشورها در تمامی ابعاد نمادی از قدرت کشورهاست. در زمینه دیپلماسی علمی کشوری حائز اهمیت است که در زمینه علوم و فناوری روز جهان سخنی برای گفتن داشته باشد و به نوعی در میز مذاکره با دیگر کشورها در جایگاه ضعف قرار نگیرد.

اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) حدود 60 سال است که در کشور مالزی تاسیس شده است. نخستین بار این اتحادیه در سال 1956 به عنوان یک سازمان غیر دولتی در بانکوک پایتخت تایلند با حضور روسای 8 دانشگاه دولتی منطقه تاسیس شده و امروز که 60 سال از تاسیس این انجمن می گذرد این انجمن به یکی از بزرگترین انجمن های دانشگاهی در آسیا تبدیل شده است.

پیشنهاد عضویت دانشگاه های ایران از سوی رایزن علمی کشورمان در شرق آسیا به شصتمین اجلاس سالیانه این اتحادیه در دانشگاه UPM ارائه شد و اعضا پیش از بررسی سوابق این دانشگاه ها با عضویت ایران موافقت کردند.

خوشبختانه این مرکز که پایتختش در کشور مالزی قرار گرفته؛ طی شصتمین اجلاس سالیانه این موسسه با عضویت 8 دانشگاه ایران شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، صنعتی امیر کبیر، صنعتی شریف، خوارزمی، صنعتی شیراز و علم و فرهنگ تیز پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری RICEST در این اتحادیه منطقه ای موافقت شد دانشگاه آزاد نیز به عنوان یکی از اعضا یه این مرکز ملحق شده و مراکز آموزش عالی ایران در این اتحادیه به 9 دانشگاه می رسید. با توجه به اینکه دکتر میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از رئسای اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) انتخاب شده است این افتخار برای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است که در زمینه فعالیت های بین المللی نمود بیشتری داشته باشد.

با توجه به اینکه 210 دانشگاه جهان در این اتحادیه عضویت دارند و حضور دانشگاه های ایران در مجامع بین المللی و افزایش ضریب تاثیرگذاری دانشگاه های کشور در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی های آموزشی و تحقیقاتی بین المللی، دیپلماسی علمی کشور قررار دارد و عضویت این دانشگاه ها در اتحادیه آسایهل از همین بعد دارای اهمیت است.

به دنبال این عضویت نقش دانشگاه های ایران در این اتحادیه مهم منطقه ای بخصوص در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های آن در حوزه آموزش عالی بیشتر، باب جدیدی در عرصه همکاری های بین دانشگاهی بخصوص در حوزه شرق و جنوب شرق آسیا می گشاید.

و می توان از تجارب بین المللی دانشگاه های این کشورها در توسعه آموزش عالی کشور بهره برد و از این جهت باب تازه ای برای پیدا کردن بازارهای اقتصادی نو در کشورهای منطقه شرق آسیا فراهم کرد.

205/200

*روزنامه نگار و فعال رسانه ای

کد خبر: 710740

وب گردی

وب گردی