استفساریه های قانون انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران بزودی اجرایی می شود

معاون امور مجلس رییس جمهوری اعلام کرد: دو قانون استفساریه موضوع مواد 79 و 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، آماده ابلاغ است و بزودی اجرایی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی امیری گفت: این دو قانون استفساریه که به ترتیب مربوط به رسمیت جلسه هیات های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات و اعلام نظر نهایی هیات های مذکور می باشند به صورت طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بودند که هر دو طرح در تاریخ 12/8/95 به تصویب نمایندگان رسید و شورای محترم نگهبان نیز در روز سوم آذر آنها را تایید کرد.

وی افزود: این دو قانون در هفته جاری از سوی دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای رییس جمهور ارسال شد و دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بزودی این دو قانون استفساریه را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ می کند.
معاون امور مجلس رییس جمهور اظهارداشت: با اجرایی شدن این دو استفساریه ابهامات موجود در مورد مواد 79 و 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران برطرف می شود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اردیبهشت ماه سال 96 و همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
در طرح استفساریه مربوط به ماده 79 این سوال مطرح شده بود که آیا رسمیت جلسه هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات موضوع ماده 79 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مستلزم حضور همه اعضای آن هیات‌ها است؟
در پاسخ به این استفساریه، نمایندگان مجلس تصویب کردند؛ 'خیر. جلسه هیات‌های مذکور با حضور دو سوم رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی اکثریت حاضر قطعی و لازم الاجراء است.'
در طرح استفساریه مربوط به ماده 80 نیز این سوال مطرح شده بود که آیا منظور از رسیدگی و اظهارنظر ظرف مدت 20 روز در انتهای ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاحی 20/2/1395 ، رسیدگی و اعلام نظر نهایی است؟
پاسخ این استفساریه نیز توسط نمایندگان مجلس این گونه تصویب شد؛ 'بلی، منظور از رسیدگی و اظهارنظر در انتهای ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رسیدگی و اعلام نظر نهایی است و هیات مذکور مکلف است ظرف مدت 20 روز رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام کند.'

302/300

کد خبر: 710892

وب گردی

وب گردی