جنبش دانشجویی؛ در صدر همه فعالیت های سیاسی ایران معاصر قرار دارد

دانشگاه صنعتی ارومیه، همزمان با روز شانزده آذر و برای پاسداشت مقام شهدای دانشجو میزبان دکتر غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران و معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات بود.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه که با استقبال پرشور دانشجویان همراه بود، بعد از قرائت بیانیه روز دانشجو ظریفیان پشت تریبون قرار گرفت و درباره جنبش دانشجویی به سخنرانی پرداخت.


جنبش دانشجویی؛ عمیق، فعال، گسترده و پیوسته

معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه، جنبش دانشجویی در ایران حرکتی بسیار پر دامنه است، گفت: در 150 سال اخیر در ایران جنبش های فراوانی از جمله "جنبش تنباکو، جنبش مشروطه، جنبش شیخ محمد خیابانی در تبریز، جنبش پسیان در مشهد، نهضت ملی به رهبری مصدق، جنبش بعد از سال 42 به رهبری امام(ره) و انقلاب اسلامی که در اوج این جنبش ها قرار داشت به وقوع پیوست.
ظریفیان افزود: بعد از انقلاب اسلامی نیز شاهد دوران سازندگی و جنبش بسیار مهم اصلاحات در ایران بودیم.
به گفته ظریفیان، در میان این جنبش ها و بازیگران اصلی آنها، "عمیق ترین، فعالترین، گسترده ترین و پیوسته ترین" جنبش، همانا جنبش دانشجویی است. در طول تاریخ احزابی مانند حزب توده یا حزب جمهوری اسلامی توانستند درمقاطعی از تاریخ درکشورمان نقشی موثر ایفا کنند اما حرکت آنها مقطعی بود و مانند جنبش دانشجویی نتوانستند حرکت پیوسته ای داشته باشند.
معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه مبدا تشکیل جنبش دانشجویی به سال 1315 در مخالفت با سیاست های غلط آن دوران برمی گردد، اظهار کرد: امروز 80 سال از آن دوران می گذرد و این حرکت در مسیر خود، رکود و سکون داشته اما انقطاع نداشته است. اگر تاریخ 150 ساله اخیر ایران را بنویسم، 60 درصد آن به جنبش دانشجویی ارتباط خواهد داشت.


تحولات جنبش دانشجویی

ظریفیان تحولات جریانات دانشجویی را به 3 بخش عمده تقسیم کرد و گفت: در سال 1310 قوی ترین جنبش دانشجویی که حرف اول را می زدند، چپ های سوسیالیست بودند و عمده فعالیت های دانشجویی با ایدئولوژی چپ سوسیالیست به پیش برده می شد. دومین تحول در جنبش دانشجویی به سال 1320 بر می گردد که نطفه انجمن های اسلامی توسط "آیت الله طالقانی، بازرگان و یدالله سحابی" بنیان گذاشته شد.
وی افزود: از سال 1320 تا 1332 گفتمان جنبش دانشجویی از چپ سوسیالیست به گفتمان جبهه ملی تغییر پیدا می کند و نخبگان کشور به سمت گرایش های ملی سوق پیدا می کنند. گفتمان ملی تا سال 32 گفتمان فعالی است. اصلا چرا در آن سال جنبش دانشجویی شهید داد و سایر جنبش ها مانند جنبش کارگری یا اساتید دانشگاه و... کشته ندادند؟ دلیل آن پیشرو بودن جنبش های دانشجویی است. دانشجو بود که سینه سپر کرد و از آرمان، آزادیخواهی و عدالت خواهی عقب ننشست. از سال 33 و بعد از کشتار دانشجویان، جنبش دچار رکود و جبهه ملی دچار بحران می شود.
معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه بعد از بحران جبهه ملی، از درون آن "نهضت آزادی" به رهبری مرحوم بازرگان پدید آمد، اظهار کرد: به عنوان سومین گفتمان، "روشنفکری دینی" از سال 1339 در جامعه مطرح و فعال شد. بازرگان در سال 39 به شاه هشدار داد که اگر اصلاحات لازم را انجام ندهید جامعه به سمت دو قطبی شدن و رادیکالیسم پیش خواهد رفت. هشدارهایی که رژِیم وقت به آن وقعی ننهاد و در نهایت مبارزات دانشجویان وارد فاز مسلحانه شد.
ظهور حسینیه ارشاد

ظریفیان ادامه داد: جریان حسینیه ارشاد از سال 1350 در جامعه مطرح شد. این حسینیه در مدت زمان کمی کانون تولید فکر تبدیل شد. دکتر شریعتی به عنوان یکی از بانیان حسینیه ارشاد در کنار شهید مطهری، نقص معرفتی را در جنبش دانشجویی برطرف کرد و جریان دانشجویی را از خانه های تیمی به مساجد و کانون های فرهنگی منتقل کرد.
وی با اشاره به اینکه در نهایت با رهبری امام(ره) انقلاب به پیروزی رسید، گفت: بعد از پیروزی انقلاب چون شعارهای انقلابیون در سطح بالاتری از شعارهای جنبش دانشجویی قرار داشت، فعالیت جنبش در راستای حمایت از شعارهای انقلاب قرار گرفت. حتی در زمان جنگ شاهد هستیم که دومین رتبه شهدا به دانشجویان اختصاص دارد. جنگی که در آن بعد از 200 سال، حتی 1 سانتی متر از خاک ایران جدا نشد.
جنبش دانشجویی در دوران سازندگی و اصلاحات

معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات با ذکر نکاتی درباره فعالیت دانشجویان در دوران سازندگی و مخالفت هایشان با ورود سرمایه خارجی به کشور درباره فعالیت های دانشجویان در دوران اصلاحات، اظهار کرد: هیچکس باور نمی کرد "جنبش اصلاحات" در سال 76 به پیروزی برسد. در زمان اصلاحات و با توجه به اینکه رویکرد دولت، توسعه سیاسی بود بیش از 200 تشکل جدید ایحاد شد و 4000 هزار نشره دانشجویی مجوزنشر اخذ کردند.
ظریفیان خاطر نشان کرد: وقتی دانشگاه فعال شد و احساس هویت و زنده بودن کرد، احکام کمیته انضباطی به شدت کاهش پیدا کرد اما در 18 تیر 78 عده ای که این نشاط و تاثیرگذاری را برنمیتافتند به کوی حمله بردند. هر چند همه ارکان نظام این هجوم را محکوم کردند اما بعد از آن یک رکود بر جنبش دانشجویی حاکم شد.
احمدی نژاد؛ نابودگر دانشگاه

به گفته وی، در دوران دولت مهروزان برای دانشگاه اتفاقات خوبی نیفتاد و اصل بر "عدم فعالیت دانشگاه" تبیین شد. در نتیجه دانشگاه پیشرو به دانشگاه تابع تبدیل شد. برخوردهای کمیته انضباطی افزایش پیا کرد و سبب انحلال بسیاری از تشکل ها شد. اگر امروز آسیب های اجتماعی در جامعه مطرح می شود می توان رد پای این تصمیم ها را در ظهور این آسیب ها مشاهده کرد.
راهبردهای جنبش دانشجویی

معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات با اشاره به راهبردهای جنبش دانشجویی از سال 1315 تا 1375 گفت: 2 راهبرد اساسی در این 60 سال همواره مورد تاکید قرار گرفته است. راهبرد عدالتخواهانه و راهبرد ضد امپریالیستی.
ظریفیان تصریح کرد: از سال 76 راهبرد سومی با عنوان، دموکراسی خواهی و مردم سالاری وارد راهبرهای جنبش دانشجویی شد.

200

کد خبر: 710950

وب گردی

وب گردی