ناسا 127 میلیون دلار برای ساخت یک مکانیک فضایی هزینه می کند

ناسا رویکرد تازه ای اندیشیده است که ماهواره های گران قیمت و سازه های ارزشمندش به زباله های فضایی تبدیل نشود.

به گزارش ایسکانیوز، آژانس فضایی مورد بحث قراردادی به ارزش 137 میلیون دلار با شرکت کالیفرنیایی «اسپیس سیستمز،لورال» یا SSL منعقد کرده تا فضاپیمای رباتیکی تحت عنوان Restore-L بسازد. این ربات قادر است ماهواره های مدارات پایینی زمین را گرفته، سوخت رسانی کرده و در صورت نیاز جابجا نماید، ضمن اینکه تعمیرات جزئی را روی آنها انجام دهد.

در این فضاپیما، تکنولوژی های متعددی برای تست و آزمایش پروژه های آتی نیز گنجانده شده. SSL سه سال فرصت دارد تا این ربات فضایی را بسازد، سازه ای که در سال 2020 پرتاب خواهد شد. بازوی رباتیک ناسا که روی فضاپیمای Restore-L نصب خواهد شد.

همان طور که می دانید طول عمر ماهواره ها در کنار شرایط مختلف، به میزان سوخت پیشران موجود در مخزن آنها بستگی دارد و در صورت بروز مشکلات الکتریکی و مکانیکی، این بازه کوتاه تر هم خواهد شد.

به همین دلیل با نزدیک شدن بسیاری از ماهواره ها به پایان عمر خود، سازمان های مربوطه به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند این ابزارهای ارزشمند را در فضای بدون جاذبه تعمیر و تنظیم کرده و دوباره به کار بیندازند.

در حال حاضر مأموریت اصلی Restore-L سوخت رسانی به Landsat 7 است، ماهواره ای ارزشمند که به ناسا و سازمان تحقیقات زمین شناسی آمریکا تعلق دارد و به بررسی و پایش زمین می پردازد. در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه، فضاپیمای رباتیک مورد بحث به انواع و اقسام مأموریت های دیگر گماشته خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد در آینده می توان زمین را از خطر روزافزون زباله های فضایی که همچون هاله ای اطراف کره خاکی را فرا گرفته اند، نجات دهیم.

منبع: دیجیاتو

205/200

کد خبر: 710959

وب گردی

وب گردی