توافق نامه آب و هوایی پاریس منافع ملی ما را تامین می کند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توافق نامه بین المللی آب و هوایی پاریس منافع ملی ما را تامین می کند و کیفیت هوای محیط های شهری ما را هم بهبود می بخشد.

به گزارش ایسکانیوز ، مجید شفیع پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این توافق نامه در 22 آذر پارسال مورد پذیرش 195 کشور عضو سازمان ملل قرار گرفت، افزود: بازه زمانی یکساله از اردیبهشت امسال در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار گرفته بود تا کشورها رسماً با امضای این سند تمایل به الحاق و پیوستن به آن را ابراز کنند که با آمار بی سابقه 177 کشور در چند روز نخست اردیبهشت، تمایل خود را برای پیوستن به مفاد این توافق نامه ابراز کردند.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران هم پس از تصویب این توافق نامه در هیئت وزیران با اعزام وزیر امور خارجه به مقر دائمی سازمان ملل درنیورک تمایل خود را برای الحاق به این توافق نامه اعلام کرد.

شفیع پور با اشاره به اینکه کشورمان به کنوانیسون تغییر آب و هوا یعنی سند بالادستی توافق نامه پاریس و پروتکل کیوتو هم متعهد است، گفت: پس از اینکه سند اعلامی کشورمان در هیئت وزیران در تابستان امسال تصویب شد لایحه آن آماده و تسلیم مجلس شورای اسلامی و حدود سه هفته پیش تصویب شد و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه توافق نامه پاریس ابزار حقوقی برای اجرای بهتر کنوانسیون تغییر آب و هوا است، افزود: سند INDC (سند اعلامی ما برای کاهش گازهای گلخانه ای) بر اساس تصمیماتی است که در کاپ 19 مجموعه کنفرانس های سالانه متعهدین به کنوانسیون تغییر آب و هوا در سال 2013 میلادی گرفته شد که بر مبنای آن قرار شد کشورها برنامه های مشارکت داوطلبانه خود را در رسیدن به اهداف کنوانسیون اعلام کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سند توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و به تصویب هیئت وزیران رسید و عملاً مقدار کاهش گازهای گلخانه ای، ضرورت ها و نیازهای جمهوری اسلامی ایران برای انتقال و توسعه فناوری، ظرفیت سازی و نیاز به تامین مالی در آن مشخص شده است.

شفیع پور افزود: این سند با همکاری مجموعه اعضای کارگروه ملی تغییر آب و هوا متشکل از 16 وزارتخانه و معاونت ریاست جمهوری در آبان پارسال به تصویب هیئت وزیران رسید و تسلیم دبیر خانه بین المللی شد.

منبع : صدا و سیما

700/705

کد خبر: 710991

وب گردی

وب گردی