مصرف سیگار از تاثیر داروهای بیماری کلیه می کاهد

طبق نتایج یک مطالعه، سیگار کشیدن موجب کاهش تاثیر داروهای مصرف شده در طول مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه می شود.

به گزارش ایسکانیوز ، داروهای کاهش دهنده فشارخون موسوم به متوقف کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین با آرام سازی عروق خونی روند کاهش عملکرد کلیه را کُند می کنند.

دکتر بتی روهم، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی تافتس در بوستون، در این باره می گوید: «معمولا پزشکان به افراد مبتلا به فشارخون بالا و بیماری مزمن کلیه مصرف داروهای ممانعت کننده از تبدیل آنژیوتنسین را تجویز می کنند تا روند پیشرفت بیماری کلیه این گروه از بیماران کُند شود.»

وی در ادامه می افزاید: «داده های ما نشان می دهد که این دارو در مورد افراد سیگاری تاثیر ندارد و پزشکان ابتدا باید این بیماران را به ترک سیگار توصیه کنند.»

تیم تحقیق در این مطالعه، ۱۰۸ فرد سیگاری و ۱۰۸ فرد غیرسیگاری را که به خاطر بیماری مزمن کلیه در مراحل اولیه داروهای جلوگیری کننده از تبدیل آنژیوتنسین مصرف می کردند مورد مطالعه قرار دادند. تمامی این افراد در برنامه ترک سیگار ثبت نام کرده و تنها ۲۵ نفر سیگارشان را ترک کردند.

شرکت کنندگان تحت مطالعه ۵ سال تحت نظر بودند. عملکرد کلیه افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری و آنهای که ترک کرده بودند سریع تر تشدید شد.

همچنین محققان اذعان داشتند که علائم افراد سیگاری نشان می داد که داروها از کلیه ها آنها به خوبی محافظت نمی کردند چراکه احتمالا کشیدن سیگار موجب فشار اکسایشی می شود.

منبع : مهر

700/705

کد خبر: 711000

وب گردی

وب گردی