نظامیان کشورها برای رعایت حقوق بشردوستانه در جنگ آموزش ببینند

مشاور حقوقی کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی گفت: قوانین بشردوستانه بیشتر در جهت حمایت از گروه ها و افراد در مخاصمات است و باید نیروهای نظامی را در همه کشورها برای احترام به حقوق بشردستانه آموزش دهیم تا این قوانین حقوق بشری به درستی رعایت شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دیوید تاک روز پنجشنبه در دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه در قم خاطرنشان کرد: در جنگ های مسلحانه افرادی که به عنوان زندانی جنگی محبوس شده و یا افراد غیرنظامی، زنان، خبرنگاران و کسانی که در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند، حقوقی دارند که متاسفانه نقض می شود.
او گفت: افراد غیر نظامی که در مناطق اشغالی زندگی می کنند باید مواد غذایی کافی و تجهیزات پزشکی داشته باشند، باید بین افراد غیر نظامی و نظامی تمایز قائل شویم.
او گفت: کسانی که در جنگ دخالتی ندارند تکلیف آنها مشخص است، افراد سیاسی، پلیس و مسئولان محلی را باید از نظامیان جدا کرد و در جنگ نباید آنها را مورد هدف قرار دهیم.
او ادامه داد: کسانی که تا دیروز جنگجو بوده ولی امروز سلاح خود را زمین گذاشته اند، جزو افراد حفاظت شده هستند و تکلیف آنها در قانون هم مشخص می باشد.
این فعال حقوق بشری صلیب سرخ جهانی گفت: در سال 2009 کمیته صلیب سرخ، شرکت در مخاصمات را به صورت دقیق تعریف کرده ولی هنوز چالش های جدی در مقابل ما هست، در خاورمیانه امروز برخی کارخانه ها پول تولید می کنند که دشمن به جنگ ادامه دهد و این بحث است که آیا این کارخانه حفاظت شده است یا نه؟
تاک تصریح کرد: ارتباط نزدیکی بین نحوه استفاده از شی و توان عملیاتی دشمن وجود داشته و اگر کارخانه در خدمت جنگ افروزی دشمن نباشد تعریف آن تفاوت دارد.
او ادامه داد: گاهی برخی ها به صورت غیرمستقیم به جنگ و مخاصممه کمک می کنند که این نقاط خاکستری رنگ است و باید برای آنها فکری شود.
تاک بیان داشت: ما منع شدید حمله به مراکز دینی و مذهبی را داریم ولی نباید برای افزایش توان جنگی طرف مقابل از این مکان ها استفاده شود.
او گفت : ما باید دسترسی مستقیم با کسانی که از جنگ متضرر شده و قربانیان مخاصمات مسلحانه هستند، داشته باشیم و فعالیت های انسان دوستانه را به نفع قربانیان انجام دهیم.
دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی، عصر روز گذشته (چهارشنبه) در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز شد و به مدت 2 روز ادامه دارد. در آیین افتتاحیه این همایش، آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، هم چنین امیر حسین ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر کشور، پیتر مائور رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی و سایر شخصیت های علمی سخنرانی کردند.
آیین اختتامیه این همایش عصر امروز(پنجشنبه) برگزار می شود و برخی استادان و شخصیت های کشوری و استانی سخنرانی خواهند کرد.
700/703

کد خبر: 711054

وب گردی

وب گردی