هشدار معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مصرف انرژی در ساختمان ها

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: 85 درصد از 23 میلیون مسکن موجود در کشور بیش از میانگین جهانی انرژی مصرف می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حامد مظاهریان روز پنجشنبه در ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در تهران گفت: متاسفانه از نظر مصرف انرژی در واحدهای مسکونی با استفاده از سوخت های فسیلی، در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داریم.
وی یادآور شد: در حالی که ترکیه دو و نیم برابر تولید ناخالص ملی ما درآمد دارد، مصرف انرژی در این کشور 50 درصد انرژی مصرفی در ایران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما 9 برابر ژاپن و سه برابر عربستان سعودی است گفت: مصرف انرژی در ایران چهار برابر متوسط جهانی است.
مظاهریان گفت: در 40 سال گذشته تولید برق از هفت مگاوات به 76 هزار مگاوات رسیده است و در حالی که در این مدت جمعیت کشورمان دو برابر شده، متاسفانه مصرف انرژی کشور به 10 برابر افزایش یافته و این با پایین بودن بهره وری وضعیت خطرناکی را در کشور به وجود آورده است.
وی با اشاره به تصویب قانون اصلاح مصرف انرژی در کشور یادآور شد: با تصویب این قانون باید ساختمان های دولتی در مدت پنج سال با ارائه برچسب مصرف انرژی رده خود را به اصلاح کنند، در غیر این صورت باید حداقل دو برابر هزینه مصرف برق خود را پرداخت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ساختمان های مردم نیز باید با اجرای برنامه های مناسب متناسب با اقلیم، شیشه های دوجداره و عایق در سقف ساختمان ها استفاده شود تا مصرف انرژی خانوارها در کشور به حداقل برسد.
مظاهریان با بیان اینکه در مصرف انرژی در وضعیت نامطلوبی قرار داریم، گفت: ما نگران شهرهای خود هستیم زیرا 72 درصد جمعیت ایران در شهرها سکونت دارند.
رئیس کمیته سیاستگذاری ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری نیز در این مراسم گفت: توسعه پایدار نخستین بار با رویکرد حفظ محیط زیست و توسعه در نشست کمیسیون جهانی سازمان ملل متحد مطرح شد تا بتوانیم نیازهای نسل های آینده را تامین کنیم.
حمید آیتی اظهار داشت: بیش از نیمی از مردم جهان در شهرهایی زندگی می کنند که آثار سوء آن مشکلات زیادی را از نظر محیط زیست به وجود آورده و نسل های آینده را تهدید می کند.
وی افزود: آب، هوا و غذای سالم به مهمترین مشکلات شهرها تبدیل شده است و کشورها همواره برای حفظ سکونتگاه های بشری و حفظ محیط زیست تلاش می کنند.
ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری روز پنجشنبه 18 آذرماه با حضور متخصصان، کارشناسان، اساتید دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان و دانشجویان رشته های مرتبط با مسائل شهری در پژوهشکده هنر، فرهنگ و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

200

کد خبر: 711114

وب گردی

وب گردی