ظریف: به نفع آمریکا است که به برجام متعهد باشد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه برجام یک توافق چند جانبه است، گفت: به نفع آمریکا و همه طرف های ذیربط است که به این توافق بین المللی پایبند باشند.

به گزارش ایسکانیوز، وی در سخنان خود در جمع گروهی از اندیشمندان و متفکران امور بین الملل ژاپن ( jlla ) در هتل کورا شهر توکیو تصریح کرد: توافق هسته ای توافق دوجانبه میان آمریکا و ایران نیست که این کشور بخواهد به سادگی سخن از مذاکرات مجدد یا خروج از آن را به میان آورد، بلکه توافقی است که علاوه بر مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا، سازما ملل نیز آن را طی قطعنامه ای تصویب کرده است.
وی در ادامه سخنرانی خود در شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) که جمعی از دیپلماتهای مقیم شهر توکیو نیز حضور داشتند، یادآور شد: به نظر من این به نفع آمریکا و بقیه طرف ها است که به این توافق بین المللی پایبند باشند و دلیل بیان این مساله این است که از نظر آمریکایی ها بهترین حالت این خواهد بود که بتوانند تحریم ها را به آن گونه که قبل از برجام داشتند، اعمال کنند. در صورتی هم که آمریکا این توانایی را داشته باشد که تحریم ها را اعمال کند چه چیزی عادیدش خواهد شد؟ اگر آمریکا با اعمال تحریم ها می توانست اقتصاد ما را نابود کند چرا از همان ابتد پای میز مذاکرات آمد؟
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ما یاد گرفته ایم که چگونه امنیت خود را بر پایه اتکا به مردم تضمین کنیم. اگرچه برای تعامل با دنیا آماده ایم اما اگر این رابطه قطع شود، نخواهیم مرد.
ظریف در ادامه با اشاره به پیشرفت های ایران با وجود تحریم ها گفت: همه اینها موید این امر بود که تحریم ها اثر ندارند و اراده ایرانی ها را نخواهد شکست. از این رو ما به همراه دوستان خود در جامعه بین المللی تلاش خواهیم کرد که برجام و اجرای آن ادامه پیدا کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در باره تحریم های معاملات بانکی با دلار گفت: این آمریکا است که خود را با محدود کردن تعامل دلاری با ایران محروم کرده است. از این رو ما با دیگر کشورها با پول ملی خود آنها معامله می کنیم و با ژاپن نیز با ین و یورو معامله خواهیم کرد.
وی در ادامه سخنرانی خود با بیان این که در30 سال گذشته ما در دوران گذار بوده ایم ، افزود : این دوران گذار هم دارای چالش و هم دارای فرصت است. فرصت از آن جهت که همه افراد در جهان جدید این توانایی را دارند که بر آینده جهان و نظام حاکم بر آنها تاثیر بگذارند.
دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: ما دیگر شاهد آن نیستیم که دو کشور یا چند کشور قدرت آن را داشته باشند که برای دنیا تصمیم بگیرند. این مونوپولی انحصار دیگر به اتمام رسیده است و اکنون بازیگران غیردولتی به بازیگران عمده تبدیل شده اند. در همین چارچوب اکنون شاهد سازمان‌هایی هستیم که اثرات جهانی دارند.
وی با بیان این که بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خیلی ها صحبت از قرن جدید آمریکایی کردند و در چارچوب تحقق این موضوع تلاش می کردند، افزود: جنگ افغانستان تلاشی برای نهادینه سازی آن نظم جهانی مورد نظر آنها شکل گرفت در حالی که این تلاش‌ها منجر به تقویت تروریسم و افراط گرایی شد.
وی به موضوع جهانی شدن و چالش های مربوط به این موضوع اشاره کرد و گفت: در این وضعیت اگر کسی بیاید مطرح کند که به دنبال شکوفایی است بدون این که در مسایل جهانی دخیل باشد، به نتیجه مورد نظرش نخواهد رسید، چطور یک طرف می خواهد با هزینه دیگران به منافع خود دست پیدا کند. ما در جهانی زندگی می کنیم که نمی شود در آن دیگران تحقیر شوند و عقب بمانند.
ظریف در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در مسائل جهانی و حل آنها نمی توان بازی «برد و باخت» داشت یعنی به قیمت باخت دیگران به پیروزی رسید، حاصل جمع این بازی صفر است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ذکر مثال هایی در این زمینه پرداخت و با اشاره به برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات مربوط به آن گفت : سال‌ها در بحث هسته ای، هر کدام از طرفین بر مواضع خود پافشاری می کردند ، ایران بر حق خود تاکید داشت و آمریکا نیز می گفت که ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما وضع نمی توانست به این منوال ادامه پیدا کند.
ظریف تصریح کرد: کاری که ما کردیم این بود که با ریاست جمهوری روحانی این مسئله را بازتعریف کردیم که چطور می توانیم مسئله هسته ای را حل کنیم. و روش متفاوتی در قبال تعریف مسئله در پیش گرفتیم.
وی در همین راستا افزود: اکنون می توان این امر را در مورد سوریه اجرا کرد چرا که توازن میان قوای دولتی و مخالفان را نمی توان با شیوه برد و باخت به هم ریخت.
به گزارش ایرنا، ظریف خاطرنشان کرد: از این رو باید واقعیت های کنونی را درک و رویکردی عقلانی آغاز کرد. به محض این که رویکرد برد و باخت را کنار گذاشتیم می توانیم امیدوار به یافتن راهکاری در این رابطه باشیم.
وی در ادامه به دیگر مشکلات موجود در جهان اشاره و یادآور می شود: البته همه مسایل ناشی از این رویکرد غلط برد - باخت نبوده است.
وی به مسئله افغانستان اشاره کرد و افزود: هیچ کس حاضر نشده به اندازه ای که در مسایل نظامی در این کشور هزینه می کند، خرج زیرساخت های این کشور کند تا افراط گرایی ناشی از نبودن آنها از بین برود.

303/300

کد خبر: 711145

وب گردی

وب گردی