جدی گرفتن تحقیقات علمی ، حرکت مصمم در مسیر ارتقای علمی-پژوهشی کشور است

زهرا بخشی پور*

واژه پژوهش با توسعه همراستا است. پژوهش و تحقیق یکی از الزامات علمی سازی دانش تئوری است. در مرحله تحقیق و پژوهش کیفی سازی علوم در بوته آزمایش قرار می گیرد ودر این میان، امر پژوهش که البته دشوار است نیازمند همراهی عوامل بسیاری است.

فرد نخستین بار با واژه تحقیق در مدرسه آشنا می شود. در این میان پژوهش های دانش آموزی متاسفانه جایگاه شایسته ای در نظام آموزشی ندارد و مهمترین دلیل این مسئله تکیه بر محفوظات کتب درسی است و این امر ناشی از ساختار حاکم بر نظام آموزشی و نا اگاهی از اهمیت تحقیق است زیرا نظام آموزشی تک محور بر پایه کتاب و جزوه درسی، معلم و دانش آموزش را برای مراجعه به دیگر منابع اطلاعاتی و پژوهش بی نیاز می کند. نظام آموزشی پژوهش محور سبب رشد خلاقیت ها و ارتقای دانایی، دانش آموزان سبب بروز استعدادهای آنان خواهد بود و یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش ما باید باشد. گسترش فرهنگ پژوهش فردی و گروهی بین دانش آموزان، رشد توان علمی و پژوهشی آنان، تشویق دانش آموزان به همراهی با فعالیت های علمی و کاربردی می تواند در راستای توانمندسازی آنان به عنوان یک پژوهشگر ساعی مثمرثمر باشد.

یکی از مهمترین مسائل برای حفظ هویت، استقلال، عزت، آینده ملی جدی گرفتن تحقیقات علمی، حرکت مصمم در مسیر ارتقای علمی کشور است. تقویت روحیه پژوهشگری در میان دانشجویان توسط اساتید سبب پیشرفت علمی کشور در راستای تامین نیازهای جامعه است و این مهم باید به خواست عمومی میان استادان و محققان دانشگاه تبدیل شود.

توجه مدیریت دانشگاه به ایجاد زیرساخت های لازم جهت تسهیل امر پژوهش در دانشگاه ها چون ایجاد کارگاه های آموزشی، اردوهای علمی، گسترش روحیه پژوهش و پژوهشگری و.. کمک شایانی می کند. در این راستا ایجاد فضای رقابت سالم در عرصه تولید علم و پژوهش، جلوگیری از انحصار گرایی، اجرای سیاست های اصل 44، تصویب قانون کپی رایت در جهت حمایت از تولیدات علمی، نظارت جدی بر توان علمی مراکز دانشگاهی دولتی و غیر دولتی، اصلاح زیرساخت های تحقیقاتی و توجه به تحقیقات در علوم پایه از جمله این موارد است.

با توجه به انیکه تولید علم اساس دانایی و توانمندی کشورهاست می توان به جد گف که دانش اساس توسعه یافتگی است و پیشرفته ترین صنایع مبتنی بر بالاترین تخصص هاست. دانش محرک تولید علم، موجب افزایش دانایی، زمینه ساز فناوری، تولید اشتغال و ثروت و سبب آسایش و توانایی دانش اجتماعی است.

پژوهش از عوامل رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع است. به گفته صاحبنظران و دانشمندان، امروز در هر جامعه ای که امر پژوهش را در عرصه های گوناگون جدی بگیرند و برای آن سرمایه گذاری های مادی و معنوی انجام دهند شاهد پیشرفت های فراوان در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی و... خواهند بود. زیرا رابطه تحقیق و توسعه رابطه متقابل و تنگاتنگی خواهد بود و پیشرفت علم و فناوری نتیجه کوشش های علمی و پژوهشی است و سبب استقلال و پیشرفت اقتصادی کشور می شود. در این راستا کشورهای توسعه یافته منابع انسانی و مالی فراوانی را به حوزه پژوهش اختصاص می دهند.

با توجه به اهمیت حوزه پژوهش در رشد و توسعه جوامع، گسترش و تقویت نهادهای علمی و اهتمام به ارتقای فرهنگ پژوهش و تقویت جایگاه تحقیقات در سرعت بخشیدن به فرایند توسعه از ضرورت های بنیادین جامعه است.

توجه به امر تحقیق و پژوهش یکی از اساسی ترین پایه های توسعه یافتگی است. در حال حاضر محدودیت ارتباط بخش های صنعت و مراکز علمی از عمده ترین مشکلات فعالیت های پژوهشی است. در این راستا واگذاری تحقیقات پژوهشی به بخش خصوصی زمینه ساز تامین هزینه های طرح های پژوهشی می شود زیرا توجه به امر تحقیق و پژوهش یکی از اساسی ترین پایه های توسعه یافتگی ا ست اما چرا در این میان کشور ما تاکنون قدم های چندان قابل توجهی را برنداشته است. در حال حاضر محدودیت ارتباط بخش های صنعت و مراکز علمی از عمده ترین مشکلات فعالیت های پژوهشی است در این راستا واگذاری تحقیقات پژوهشی به بخش خصوصی زمینه ساز تامین هزینه های طرح های پژوهشی می شود زیرا در مسیر عملیاتی سازی بر حوزه های تحقیقاتی صرف هزینه بالایی را می طلبد. ایجاد فضای اعتماد و مشارکت میان اقتصاد و دانشگاه امری مهم در رونق امور پژوهشی و تحقیقاتی است زیرا بزرگترین ضعف پژوهش در کشور ارتباط ضعیف این حوزه با صنعت روز بازار مصرف است.

از مهمترین ضعف قوای پژوهشی کشور ضعف مدیریت در سازمان ها و نهادهای دولتی و مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی است زیرا با جذب افراد دستیابی به مدیریت علمی بر پایه نظامی منطقی و اصولی نه به این معنا که بهترین دانشمندان را به سطح مدیریت در بخش های اساسی منتقل می کند بلکه یک مرکز پژوهشی نیاز به مدیرانی توانمند و آگاه در مسائل سنجش قوی از وضعیت کشور و درک درستی از پژوهش و تحقیقات در جهان کنونی داشته باشد.

روزنامه نگار

205/200

کد خبر: 711313

وب گردی

وب گردی