ساخت مغز مصنوعی با الهام از چیدمان گل ژاپنی

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا با الهام از هنر سنتی چیدمان گل ژاپنی توانسته‌اند تکنیکی را برای ساخت مغزهای مصنوعی ابداع کنند که برای درمان شخصی سرطان مغز کاربرد دارد.

به گزارش ایسکانیوز، ارگانویدها توده‌ای از میلیون‌ها سلول مغزی هستند که مدل اساسی مغز را ارائه می‌کنند، اما نمی‌توانند عملکردهای اساسی این اندام را انجام دهند.

با این حال، اورگانویدها ساختارهای معتبر برای بررسی الگوی رشد تومور و گزینه‌های درمانی برای آن هستند.

محققان از این روش در تحقیقات بر روی تومور مغزی مرگبار گلیوبلاستوم استفاده کردند که در اعماق مغز رخ داده و به سرعت گسترش می‌یابد. گزینه‌های درمانی کنونی برای این سرطان شامل جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتو درمانی است. اما در بیشتر موارد، این درمان‌ها بطور کامل سرطان را از بین نبرده و در نهایت، بیماری گسترش یافته و جان بیمار را چند سال پس از تشخیص می‌گیرد.

محققان کانادایی با شرکت Cyfuse در ژاپن برای چاپ بافت‌ انسان با استفاده از روش چیدمان گل "ایکبنا" همکاری کرده‌اند. در این تکنیک، ساقه‌های گل‌ها در سوزن‌های برنجی که به یک صفحه پایه سنگین متصلند، محکم می‌شوند.

شرکت Cyfuse برای چاپ زیستی بافت از روش ساده‌ای استفاده کرده و صفحه پایه کوچکتر با سوزن‌های بسیار ریز را به کار می‌گیرد. محققان در این روش، گوی‌های کوچکی از سلول‌های بنیادی عصبی را بر روی میکروسوزن‌های روی صفحه پایه قرار دادند. این سلول‌های بنیادی سپس رشد کرده و به شکل بافت مغز تکثیر می‌شوند. در مرحله بعدی این بافت، اورگانویدهای با قطر دو تا سه میلیمتر را تشکیل می‌دهند که به مواد مغذی و اکسیژن اجازه فرود به بافت را می‌دهند.

محققان در گام بعدی، سلول‌های گلیومای سرطانی را به اورگانویدها وارد کرده و دریافتند که سرطان به سرعت به سایر بافت‌های سالم مغز گسترش یافت.

آن‌ها معتقدند که تولید مدل‌های مغز بیماران با این روش و با استفاده از سلول‌های سالم و سرطانی می‌تواند به تولید درمان‌های شخصی‌تر کمک کند.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 711331

وب گردی

وب گردی