اول ایمنی، بعد ‌صرفه‌جویی /موج سرمای شدید در راه است

صرفه‌جویی در مصرف گاز بسیار مهم و کاملاً عملی است و در ضرورت آن، کمترین تردیدی نداریم. اما، درخواست می‌شود برای صرفه‌جویی گاز، پیام‌های خطرساز، حادثه ساز و حتی مرگبار ندهیم و سلامت، ایمنی و جان مردم را فدای صرفه‌جویی نکنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، موج سرمای شدید در راه است و در نتیجه، مصرف گاز دوباره اوج می‌گیرد و طبیعتاً برای پیشگیری از افت فشار در برخی شهرها و مناطق و همچنین حفظ پایداری در شبکه و بهرمندی همه مشترکین از گاز طبیعی با فشار مناسب، نیازمند همراهی مردم و کاهش مصرف گاز می‌شویم.

رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش انجمن جامعه ایمن کشور با اشاره افزایش حوادث گازگرفتگی در فصل سرما گفت: رعایت اصول ایمنی استفاده از لوازم گازسوز اولویت اصلی است و در این رابطه، اجرای راهکار اصلی مبحث 19 یعنی عایق کردن دیوارها، سقف، کف و لوله‌ها و تاسیسات، تنظیم و کاهش دمای محل سکونت و پوشیدن لباس گرمتر، استفاده از پرده های ضخیم، افزایش تعداد پره های رادیاتور متناسب با بار حرارتی مورد نیاز واحد مسکونی، استفاده از فناوری های جدید با راندمان بالا و کم مصرف، توجه به رده برچسب انرژی در خرید وسایل گازسوز، سرویس بموقع وسایل گازسوز، تعویض بهنگام وسایل گازسوز فرسوده بالای 10 سال و ...به عنوان یک مطالبه جدی باید در اولویت باشد.

دکتر جواد نوفرستی با یادآوری اثر درزبندی پنجره‌ها در حوادث بی‌سابقه زمستان 86 و پرونده‌ای از صدها حادثه مرگ خاموش افزود: محکومیت شرکت بهینه‌سازی و ... به پرداخت بخشی از دیه 2 قربانی گازگرفتگی در یک حادثه، بابت انتشار پیام «درزبندی درب و پنچره ها برای 10درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز» بدون هشدار نکات ایمنی یعنی توجه به نوع وسایل حرارتی یا گازسوز مورد استفاده، به عنوان یک تجربه تاریخی، ایجاب می‌کند، مراقب پیام‌های مشابه مانند «دربند کردن درب و پنجره ها» و «استفاده از پنجره های با درزبند کامل یا شیشه های دوجداره» باشیم.

کارشناس بهینه‌سازی انرژی و ایمنی ساختمان تصریح کرد: بر اساس تحلیل آماری نتایج سرشماری نفوس و مسکن، در حدود 70 درصد واحدهای مسکونی شهری، برای تامین آب گرم و گرمایش از آبگرمکن و بخاری استفاده می‌شود که همه شعله باز یا دارای محفظه احتراق باز هستند یعنی برای احتراق، هوا و اکسیژن محل نصب را مصرف می کنند. این سهم در تهران حدود 50 درصد و در مشهد 80 درصد است.

نوفرستی ادامه داد: حدود 15 درصد واحدهای مسکونی شهری از پکیج استفاده می ‌کنند که بالای 80 درصد آنها معمولی یا شعله باز هستند. همچنین در حدود 10 درصد واحدهای مسکونی شهری از سیستم حرارت مرکزی استفاده می شود، در عین حال، در بالای 50 درصد این واحدها، شومینه ساختمانی وجود دارد یا به هر دلیل از بخاری گازی مکمل (بدون دودکش استاندارد) استفاده می‌شود.

(مهم: با توجه به این نکته، حتی گفتن اینکه «اگر حرارت مرکزی دارید، درزبند کنید» اشتباه است و برای توصیه کننده مسئولیت دارد.) در نهایت بخشی از 5 درصد باقیمانده واحدهای مسکونی شهری، از دیگر وسایل سنتی شعله باز استفاده می‌کنند (چراغ علاء الدین و ...) در این واحدها هم، با درزبندی کامل، احتمال خطر گازگرفتگی چند برابر می‌شود.

رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش انجمن جامعه ایمن کشور خاطرنشان کرد: 90 درصد واحدهای مسکونی شهری و تقریباً 100 درصد واحدهای مسکونی روستایی وسیله حرارتی شعله باز دارند و لزوماً «نیاز به ورود مستمر هوای تازه دارند» که باید از طریق درز پنجره‌های معمولی، فضای مخصوص باز تعبیه شده زیر درب ورودی واحدهای مسکونی و یا از طریق دریچه‌های تامین هوا تامین شود.

فراموش نکنیم؛ همه خانه‌ها، اجاق گاز هم دارند، از این رو مطابق مقررات ملی ساختمان، در کنار پنجره دوجداره، ایجاد دریچه تامین هوا الزامی است. البته حتی مطابق مقررات ملی ساختمان، حتی اگر وسیله حرارتی در داخل واحد مسکونی نباشد، پیش بینی «هویه و تعویض هوا» ضروری است. ( هشدار: اگر اینها را شفاف نکنیم و در نقش رسانه، کارشناس بهینه سازی یا هر سازمانی، پیام ناقص به مردم بدهیم، مسئول عواقب آن یعنی حوادث احتمالی خواهیم بود.)

704

کد خبر: 711338

وب گردی

وب گردی