آنسامبل نیواک موسیقی ایران و ایتالیا را اجرا خواهند کرد

یازده قطعه‌ی موسیقی تازه از آهنگ‌سازان ایرانی و ایتالیایی برای اولین‌بار در تالار رودکى اجرا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، کارن کیهانی آهنگساز پروژه نیواک دراین‌باره گفت: گلریز و ژابیز زربخش برای اولین‌بار قطعاتى را که به آهنگسازان سرشناس معاصر ایرانى و ایتالیایى سفارش داده اند را اجرا خواهند کرد.

کیهانی با اشاره به این موضوع توضیح داد: این پروژه شخصی که با پیگیری‌های خواهران زربخش که امروز به نتیجه رسیده است،سال گذشته آغاز شد. خواهران زربخش به عنوان نوازندگان آنسامبل نیواک با توجه به اینکه دوئت نیواک یکی از دوئت‌های خوب در موسیقی مجلسی ایران محسوب می‌شود با آهنگسازان ایرانی سراسر دنیا مرتبط شده و آثارى را سفارش دادند.

او ادامه داد: کیاوش صاحب‌نسق یکی از اولین کسانی بود که به تشویق ایده زربخش ها برای همکاری با آهنگسازان معاصر پرداخت و براى این پروژه اعلام آمادگی کرد.

کیهانی ملاک تعداد سفارش این قطعات موسیقی را ظرفیت زمانى یک کنسرت عنوان کرد و افزود: تا جایى که می دانم دوئت نیواک قصد دارد این پروژه را گسترش داده و به آهنگسازان معاصر، آثارِ بیشترى سفارش دهد.

کیهانی درباره سابقه چنین اجرایی اظهار کرد: چند سال پیش از این پروژه‌ی صدسال موسیقی ایران براى پیانو در تالار رودکی اجرا شد و این دومین بار است که شاهد اجرای مجموعه آثار آهنگسازان ایرانی در کنار هم هستیم. در واقع این برنامه در نوع خود منحصر به فرد است چراکه برای اولین‌بار یازده قطعه‌ی موسیقی با اجرای نخست نواخته خواهند شد، چیزی که به ندرت می‌توان حتی در فستیوال‌های معتبر موسیقی، براى چنین آنسامبل خاصى شاهد آن بود.

کیهانى درباره قطعات سفارش داده شده ایتالیایی توضیح داد: در کنار 9 قطعه‌ی سفارش داده شده به آهنگ‌سازان صاحب‌نام ایرانی، دو قطعه نیز به موسیقی‌دانان ایتالیایی سفارش داده شد که در این مورد بسیار به زحمات آقاى مهدى خیامى مدیونیم. و در واقع در این کنسرت دو ملیت را در موسیقی آنسامبل کنار هم خواهیم داشت که فرصت خوبی برای شنیدن موسیقی از دو فرهنگ مختلف ایرانی و ایتالیایی خواهد بود. آهنگسازان ایتالیایى این پروژه الساندرو سلبیاتى و پائولو لونگو از چهره‌های مطرح موسیقی معاصر در اروپا و جهان هستند.

کیهانی همچنین افزود: تعدادی از آهنگسازان این قطعات نیز برای اجرای برنامه‌ها در ایران حضور خواهند یافت. از جمله کسانی که قطعاتی برای آنسامبل نیواک تصنیف کرده‌اند مهدی خیامی، علیرضا فرهنگ، کیاوش صاحب نسق، روزبه رفیعى، آیدین صمیمى، ارشیا صمصامى نیا، آیدین صمیمى مفخم، امین هنرمند و بهزاد رنجبران را می‌توان نام برد.

آنسامبل نیواک با مدیریت اجرایى موسسه نغمه سازخانه طهران، روزهای 25 و 26 آذرماه در تالار رودکی به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

علاقه مندان می توانندجهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت مراجعه فرمایند.

502

کد خبر: 711350

وب گردی

وب گردی