توقف فعالیت شرکت لوله و مخابرات در لرستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در واکنش به درج خبر طلای سیاه ، بلوطستان زاگرس را از عیار انداخت ضمن تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان که دغدغه محیط زیست را دارند، گلایه کرد که چرا در تنظیم این گزارش از اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان کسب اطلاع نکرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، «مهرداد فتحی بیرانوند» در جمع خبرنگاران گفت: با تلاش کارکنان معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان و اداره پلدختر با دستور قضایی تخریب‎های ناشی از فعالیت پروژه متوقف شده است.

او ادامه داد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان به دور از هر گونه هیاهوی رسانه‎ای، وظایف حاکمیتی خود را انجام می‎دهد و با هرگونه تخریب و آسیب به محیط‌زیست و حیات‎وحش با جدیت برخورد می‎کند.

فتحی‎بیرانوند افزود: در پایش‎های نظارتی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پلدختر، تخریب حاصل از اجرای پروژه خط انتقال نفت خام مشاهده شد و پس از بررسی‎های اولیه و بازدید معاونت نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان از پیمانکار پروژه به دادسرای عمومی و انقلاب پلدختر شکایت شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: پس از بررسی‎های دقیق و بازدید بازپرس دادسرای پلدختر، دستور توقف پروژه توسط دادستان عمومی و انقلاب صادر شد.

او گفت: در دفاع از حقوق محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب جنگل‎ها و بلوط در این پرونده محیط‌زیست یکه و تنها بوده و سایر دستگاه‎های اجرایی که مسئولیت مرتبط دارند همکاری لازم را نداشته‎اند.

فتحی‎بیرانوند ادامه داد: همه طرح‎های توسعه‎ای، عمرانی، تولیدی و... پیش از آغاز فعالیت ملزم به اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی هستند. فعالیت پروژه مذکور خسارات بسیاری در منطقه میانکوه شرقی به زیستگاه حیات‎وحش منطقه که دارای گونه‎های مختلف جانوری از جمله سنجاب ایرانی، روباه، گرگ، انواع پرندگان و... و همچنین رویشگاه حساس آسیب‎پذیر بلوط زاگرس وارد آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اولویت ما در برخورد با این تخلف، توقف پروژه و جلوگیری از ادامه تخریب بوده و سپس برآورد خسارت وارده است، طبق قانون، مجری مکلف به جبران خسارت و احیاء است، هر چند که از لحاظ اکولوژیک خسارات آورده قابل جبران نیستند.

او یادآور شد: عبور چندین خط انتقال فرآورده‎های نفتی و نفت خام از استان در مراحل اجرا و بهره‎برداری همواره سبب تخریب آب و خاک منطقه بوده است.

703

کد خبر: 711408

وب گردی

وب گردی