نخستین شب موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد

نخستین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با استقبال مخاطبان موسیقی و همچنین حضور علی مرادخانی (معاونت هنری وزیر ارشاد) و حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و مدیرجشنواره موسیقی فجر) برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بنیاد رودکی، نخستین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در حالی برگزار شد که مخاطبان استقبال خوب و غافلگیرکننده‌ای از این برنامه داشتند.

در ابتدای این شب فرهاد زالی نوازنده نی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی پرداخت. پیش از این اعلام شده بود که زمان خیری نی نواز توانا، به اجرای موسیقی می پردازد اما به دلیل کسالت نتوانستند در برنامه حضور پیدا کند.

مسئولان جشنواره برای این هنرمند عزیز آرزوی سلامتی کردند.

سپس یک اجرای ساز و آواز روی صحنه رفت و امیر اثنی عشری خواننده موسیقی ایرانی همراه با علی رضایی نوازنده تار و حسین زمانی نوازنده تنبک روی صحنه رفتند. در این اجرا آواز بیات اصفهان با شعری از حافظ اجرا شد. این اجرای ساز و آواز تمام استانداردهای لازم برای ارائه این بخش را در خود داشت و حاضران را به وجد آورد.

در ادامه این شب و در بخش پایانی سئانس اول، نوید دهقان همراه با گروه قمر روی صحنه رفت. در این اجرا دهقان علاوه بر نوازندگی کمانچه خوانندگی گروه را هم بر عهده داشت. علیرضا گرانفر نوازنده سنتور، شهریار نظری نوازنده دف، بهزاد رواقی نوازنده تار، حمید بهروزی نیا نوازنده تار، شاهین صفایی نوازنده بم تار، بابک غسالی نوازنده عود، فرهاد صفری نوازنده تنبک، سارا هستی نوازنده کمانچه، نیلوفر شهبازی نوازنده کمانچه آلتو و حسین حسینی نوازنده نی در این اجرا دهقان را همراهی کردند.

تلخ چو باده، یار و دیار، شوق، ابر، هنوز، مست جنون و تا باز نیایی نام قطعات اجرایی این گروه بود که از میان اشعار هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، حافظ مولانا و علیرضا خیابانی انتخاب شده بود. مخاطبان موسیقی ایرانی بخوبی با توانایی دقان در انتخاب شعر و آهنگسازی آشنایی دارند و می دانند که این هنرمند از پس تلفیق شعر و موسیقی در اغلب آثارش بخوبی برآمده و قطعات شنیدنی را خلق کرده است.

این اجرا مانند دیگر اجراهای گروه قمر با استقبال خوبی برگزار شد و می توان آن را اجرایی پرشور و جذاب دانست که به جشنواره حال و هوای خاصی بخشیده بود. البته نوید دهقان در این اجرا دقایقی را هم با مخاطبان حاضر در سالن گفت و گو کرد و از همه خواست که موسیقی ایرانی را حمایت کنند. او همچنین اظهار کرد: هنوز فرصت هست برای اینکه مسئولان فرهنگی کشور دست به کار شوند و با یک برنامه ریزی دقیق موسیقی کلاسیک ایرانی را بعنوان یکی از ارزشمندترین وجوه فرهنگ ایرانی حفظ کنند.

این هنرمند اظهار امیدواری کرد که جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بتواند، توجه همه را به سمت موسیقی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر کشورمان دارد، جلب کند.

با پایان یافتن سئانس اول، گروه های موسیقی که قرار بود در ادامه این شب روی صحنه بروند، به سالن آمدند و برای اجرا آماده شدند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشنواره موسیقی فجر از ابتدای شروع سئانس اول در سالن حضور داشت و برنامه ها را دنبال می کرد. کمی قبل از شروع سئانس دوم علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به او پیوست.

شروع سئانس دوم هم مانند بخش اول برنامه با یک بداهه نوازی بود. قاسم رحیم زاده نوازنده جوان و چیره دست تار روی صحنه رفت و اجرایی در ماهی بیات ترک داشت. در ادامه برنامه ساز و آواز با حضور مهران زمانی یکتا خواننده و مهدی تیموری نوازنده نی برگزار شد.

بخش پایانی اجراهای این شب هم با حضور گروه مهتاب رو روی صحنه انجام شد. در این گروه جلال امیر پور سعید نوازنده تارباس، هومان رومی نوازنده کمانچه، ارژنگ فرامرزی نوازنده تنبک، وصال عرب زاده نوازنده سه تار و بهادر صحت خواننده به اجرای موسیقی پرداختند.

گروه موسیقی مهتاب رو تصنیف «نه آشنا نه همدمی»، «ساز و آواز پر کن پیاله را»، «پنج ضربی»، تصنیف « بنمای رخ» و «رو سر بنه به بالین» را اجرا کردند که دربردارنده سروده هایی از مولوی، حافظ، فریدون مشیری و وصال عرب زاده بود.

با اجرای این گروه نخستین شب از جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به پایان رسید، شبی که نشان داد موسیقی کلاسیک ایرانی هم مخاطبان خاص خودش را دارد و باید طی سال برای این نوع موسیقی برنامه ریزی هایی انجام شود و هم فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی و هم علاقه مندانش فرصتی برای ارائه و استفاده از موسیقی مد نظرشان را داشته باشند.

502

کد خبر: 711433

وب گردی

وب گردی