تثبیت بازار نفت از نیمه دوم ٢٠١٧ آغاز می‌شود

تحلیلگران معتقدند حتی با اجرای کامل برنامه کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، کاهش سطح ذخایر جهان در نیمه دوم سال آینده میلادی روی می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، برنامه کاهش سطح تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شاید بتواند بازار این کالا را تا میانه سال ٢٠١٧ میلادی به توازن برساند، اما این میزان کاهش برای پایین آوردن سطح ذخایر و مازاد عرضه کافی نخواهد بود.

امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، بر این باور است که بازار نفت میانه سال آینده میلادی به توازن خواهد رسید و به سه سال نبود توازن میان عرضه و تقاضا پایان خواهد داد.

اما گزارش بلومبرگ که بر مبنای داده‌های اوپک انجام شده است نشان می‌دهد که حتی اگر این سازمان، کشورهای غیرعضو را متقاعد به اجرای توافق کاهش سطح تولید کند، تا پایان سال ٢٠١٧ میلادی تنها میزان کمی از سطح جهانی ذخایر این کالا کاسته خواهد شد.

تاماس وارگا، عمده‌ترین شرکت واسطه‌گر مستقل نفت «پی وی ام اویل» مستقر در لندن گفت: حتی با اجرای کامل برنامه کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، کاهش سطح ذخایر جهان در نیمه نخست سال آینده میلادی دور از انتظار است.

اعضای اوپک دهم آذرماه در وین توافق کردند به منظور تثبیت بازار نفت و افزایش قیمت‌ها، با کاهش روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید خود، این مقدار را به مجموع ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانند.

بر اساس این توافق قرار است کشورهای غیرعضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام، روزانه ٦٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند.

روسیه پذیرفته است تا همسو با این طرح، روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از تولید خود کم کند.

کشورهای عضو و غیر عضو اوپک امروز (شنبه ٢٠ آذر) در وین درباره جزئیات برنامه کاهش سطح تولید رایزنی می‌کنند.

402

کد خبر: 711435

وب گردی

وب گردی