شب مارینا تسوتایوا برگزار می شود

شب مارینا تسوتایوا که شعرش در زمره بزرگترین آثار معاصر ادبیات روس است، با سخنرانی احمد پوری، در کانون زبان فارسی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، شب مارینا تسوتایوا یکشنبه ۲۱ ‌‌آذر ماه، ساعت ۵ عصر، با سخنرانی: احمد پوری، فرزانه قوجلو، نسترن زندی، نعیم بزاز عطایی و علی دهباشی به همراه پخش فیلمی مستند از زندگی تسوتایوا و رونمایی از مجله کاروان ویژه مارینا تسوتایوا در محل کانون زبان فارسی با همکاری انتشارات گاندی و مجله بخارا برگزار می شود.

مارینا تسوتایوا که شعرش را در زمره بزرگترین آثار معاصر ادبیات روس می‎دانند در ۸ اکتبر ۱۸۹۲ در مسکو به دنیا آمد. در اشعارش از انقلاب ۱۹۱۷ سخن گفت و از قحطی نوشت که روسیه بعد از انقلاب گرفتارش شد. در ۱۹۱۹ در تلاش برای نجات جان دخترش، ایرینا، از قحطی او را به یتیم‎خانه دولتی سپرد که در همان جا نیز از گرسنگی جان داد.

تسوتایوا در ۱۹۲۲ مسکو را ترک کرد و سال‎هایی را به همراه خانواده‎اش در فقر مطلق در پاریس، برلین و پراگ گذارند و سرانجام در ۱۹۳۹ به مسکو برگشت. در ۱۹۴۱نظام استالینی همسرش، سرگئی افرون، و دخترش، آریادنا افرون را به جرم جاسوسی دستگیر و محاکمه کرد و همسرش اعدام شد. تسوتایوا نیز در آگوست همان سال در اوج ناامیدی به زندگی خود پایان داد.

مارینا تسوتایوا که شاعری غنایی است در زبان‎شناسی نیز به تجربیات جسورانه‎ای دست زده است. او راوی روزگار دهشت‎باری است که بر سرزمینش حاکم بود و سراینده عمیق‎ترین شرایط انسانی است.

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ساعت ۵ عصر، خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی.

502

کد خبر: 711441

وب گردی

وب گردی