توسعه زیرساخت همکاری‌های اقتصادی با اتکا بر بخش خصوصی

رییس اتاق تهران در سخنان خود در میان فعالان اقتصادی چین و ژاپن و در مجامع عمومی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و از تقویت این بنگاه‌ها با کمک تبادل اطلاعات و فناوری سخن گفت.

به گزارش ایسکانیوز، رییس اتاق تهران که در سفر شش وزیر امور خارجه به کشورهای آسیایی در دو کشور چین و ژاپن حضور داشت، در سخنان خود در میان فعالان اقتصادی این دو کشور و در مجامع عمومی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و از تقویت این بنگاه‌ها با کمک تبادل اطلاعات و فناوری سخن گفت.

مسعود خوانساری در میان تجار و بازرگانان ژاپنی و چینی و البته فعالان اقتصادی ایرانی مقیم این دو کشور، بنگاه‌های بخش خصوصی را شکل‌دهنده مراودات اقتصادی باثبات و مطمئن دانست که زیرساخت توسعه همکاری‌های بزرگ کشورها را فراهم می‌کنند و لذا باید برای حل مشکلات آنها در توسعه روابط تلاش کرد و از جمله مسایل بانکی را حل کرد. خوانساری روز گذشته و در گردهمایی فعالان اقتصادی ایرانی مقیم ژاپن با اشاره به لزوم برقراری هرچه سریع‌تر مراوده بین بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و ژاپن تاکید کرد که توسعه روابط اقتصادی ایران و ژاپن نیازمند تحرک نوین بانکی است.


او با بیان این که هدف برنامه‌هایی از این دست تبادل نظر میان دو طرف است، گفت: بعد از توافق هسته‌ای، وزیر امور خارجه ایران ابتکار خوبی به خرج داد که در کنار سفرهای سیاسی، هیات اقتصادی هم در سفرها و گفت‌وگوها همراه او باشد و در کنار مذاکرات دیپلماتیک، نمایندگان بخش خصوصی نیز برای توسعه روابط اقتصادی با همتایان خود در دیگر کشورها تعامل نزدیک داشته باشند.

خوانساری با بین اینکه تا به حال بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمده‌اند، افزود: در این میان اروپایی‌ها بیشترین تردد را داشته و در آسیا نیز کره‌جنوبی، هند و چین فعال‌تر بوده‌اند. تردد کمتر ژاپنی‌ها شاید به روحیه محافظه‌کارانه آنها مربوط باشد با این حال امیدواریم از این به بعد شاهد روابط تجاری بیشتری با ژاپن باشیم و این سفر مهم اقتصادی و سیاسی هیات ایرانی نقطه آغازی بر توسعه سریع مراودات دو کشور باشد. او عنوان کرد که به‌رغم با افزایش خرید نفت ایران از سوی ژاپن، مراودات تجاری دو کشور قابل توجه نیست و صادرات ژاپن به ایران حدود 300 میلیون دلار است. به گفته رئیس اتاق تهران، ایران توانسته است با بانک‌های کوچک اروپایی ارتباط پولی برقرار کند که اتریشی‌ها در این زمینه پیشقدم بود و آلمان‌ها نیز به سرعت در حال پیشبرد همکاری‌های بانکی با ایران هستند. این در حالی است که ارتباطات بانکی ژاپن هنوز با مشکل مواجه است. او گفت: برای توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور لازم است که بانک‌های ایران و ژاپن بتوانند تعاملات خود را بدون مشکل از سر بگیرند.

مسعود خوانساری ‌هم‌چنین بر ارتباط بنگاه های کوچک و متوسط (SME) ایران و ژاپن تاکید کرد و گفت: هرچقدر سریع‌تر بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور را به هم مرتبط کنیم، در مسائل بزرگتر هم سریع‌تر می‌توانیم حرکت کرد. جترو تاکنون فعالیت خوبی در ایران داشته است، اما توجه آن بیشتر آنها روی بنگاه‌های بزرگ بوده است. در حالی که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به دلیل وابستگی‌های مدیریتی و مالکیتی معمولا از سوی دولت پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند ساده‌تر مشکلات خود را حل کنند. این بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی هستند که نیازمند توجه بیشتر هستند.


خوانساری افزود: همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط راحت‌تر و سریع‌تر شکل می‌گیرد و در صورت پشتیبانی و ثبات، می‌تواند زیرساخت همکاری‌های درازمدت و مبتنی بر انتفاع دو طرف باشد. رییس اتاق تهران در پایان سخنان خود در این نشست با اشاره به پیشرفت ژاپن در صنعت خودرو، عنوان کرد که یکی از زمینه‌های دارای ظرفیت برای توسعه همکاری‌های دو کشور این صنعت است. در ادامه این نشست بازرگانان و صنعتگران ایرانی که در قالب هیات اقتصادی ایران به توکیو سفر کرده بودند و همچنین فعالان اقتصادی ایران در توکیو نظرات خود را در رابطه با گسترش مناسبات میان دو کشور مطرح کردند. روز دوشنبه سفارت ایران در پکن میزبان تعدادی از اعضای هیات اقتصادی ایران و بازرگانان ایرانی مقیم چین بود که در نشستی با مسئولان اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و چین به بررسی شرایط کنونی در روابط تجاری دو کشور پرداختند.


همکاری در چین
هم‌چنین رییس اتاق تهران در نشستی در چین و در جمع فعالان اقتصادی مقیم چین بر مساله توسعه همکاری‌های از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد. او هم‌چنین چین را کشوری دانست که در دوران تحریم با ایران همکاری اقتصادی داشته است و اکنون نیز یکی از گزینه‌های نخست برای توسعه مراودات است. مسعود خوانساری با اشاره به همکاری‌های بلندمدت ایران و چین گفت: کشورهایی مانند چین که زمان تحریم‌ها با ایران همکاری می‌کردند، بهترین کشورها برای همکاری در شرایط کنونی پس از تحریم‌ها هستند؛ ارتباط بین دو کشور ایران و چین قبل و بعد از توافق هسته‌ای وجود داشته است. همچنین چین اولین کشوری بوده که بحث‌ تامین مالی پروژه‌های بزرگ بین دو کشور را مطرح کرده و طرح‌های بزرگی بین دو طرف در حال اجراست.


خوانساری در ادامه سخنانش حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و حل‌وفصل مشکلات آنها را از جمله وظایف مهم اتاق‌های بازرگانی دانست و عنوان کرد که این شرکت‌ها می‌توانند زیرساخت مناسب برای توسعه همکاری‌ها و پیشرفت روابط بخش خصوصی در ایران و چین را رقم بزنند. در سفر شش روزه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور هند، چین و ژاپن که در هفته گذشته انجام شد، یک هیات اقتصادی از بخش خصوصی با حضور مسوولان اتاق‌های بازرگانی حضور داشتند. مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، نیز در دو کشور چین و ژاپن با این هیات همراه بود و مذاکراتی با فعالان اقتصادی و مقامات مسوول این دو کشور انجام داد. این هیات روز گذشته به کشور بازگشت.

402

کد خبر: 711448

وب گردی

وب گردی