مه آبادی: مدل‌های اقتصادی فرودگاه ها باید اصلاح شود/ پیش‌شرط‌های آزادسازی تعرفه‌ خدمات فرودگاهی فراهم شد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از فراهم شدن زیرساخت‌های قانونی برای آزادسازی تعرفه خدمات فرودگاهی خبر داد وگفت: استراتژی سازمان هواپیمایی کشوری این است که دیگر هیچ فرودگاهی ساخته نشود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی رحمت‌الله مه ابادی گفته است: هیچ یک از فرودگاههای کشور اقتصادی نبوده و در مدار تجارت قرار ندارند، این در شرایطی است که مدل‌های اقتصادی فرودگاه ها را باید اصلاح و مطابق روش‌های نوین و متکی بر منافع ذی‌نفعان طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: برای بهبود صنعت هواپیمایی کشور با مدل اقتصادی، باید شیوه بهره‌گیری از فرودگاه‌ها تغییر کند؛ ضمن اینکه تعرفه‌های فرودگاهی هم باید واقعی شود؛ در غیر این صورت نمی‌توانیم فرودگاه‌های کنونی را بهره‌ور کرده و توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفته است: آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی اعم از خدمات حمل ونقل بار و جابجایی مسافر، موضوعی است که در قانون برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ به آن اشاره شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی برای اصلاح مدل‌های اقتصادی فرودگاه‌ها، گفت: باتوجه به اینکه دولت منابعی در این زمینه در نظر نمی‌گیرد دو راهکار بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی و واقعی‌کردن تعرفه‌های فرودگاهی بهترین گزینه‌ها هستند.

وی افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در همه فرودگاه‌ها جوابگو نیست؛ ولی زیرساخت‌های قانونی آزادسازی تعرفه‌ها از سوی دولت یازدهم فراهم شده است.

نیازی به ساخت فرودگاه جدید نداریم

مهابادی درباره ساخت ۶ فرودگاه جدید در کشور، گفت: شبکه فرودگاهی کشور تقریبا کامل است و مردم به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، به یک فرودگاه دسترسی دارند؛ بر همین اساس نیازی به ساخت فرودگاه جدید در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: سیاست دولت و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری بر این است که ساخت فرودگاه جدید تنها با سرمایه شخصی امکان‌پذیر باشد؛ زیرا دولت منابعی برای ساخت فرودگاه جدید ندارد.

وی افزود: ارزیابی نیازمندی کشور به فرودگاه جدید، وابسته به نظر سازمان هواپیمایی کشوری است که بر اساس نظر این سازمان، در حال حاضر نیازی به ساخت فرودگاه جدید وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول، سرمایه‌های هنگفتی در برخی مناطق برای ساخت فرودگاه هزینه شده است که امکان بهره‌برداری اقتصادی از آن وجود ندارد.

مهابادی بیان کرد: نبود فرودگاه در مناطق مختلف کشور موجب می‌شود که بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز آموزش عالی تعطیل شوند و فعالان اقتصادی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این مناطق نداشته باشند و به تبع آن عدالت اجتماعی هم از میان برود.

به گفته وی، فرودگاه‌های اصلی کشور ضریب اشغالشان تکمیل شده است و برخی فرودگاه‌ها مانند اهواز سه برابر ظرفیت، بهره‌برداری می‌شوند

402

کد خبر: 711472

وب گردی

وب گردی