تاکید کنفرانس امنیت هسته ای وین بر محافظت از تاسیسات هسته ای در برابر تهدیدات سایبری

کنفرانس پنج روزه امنیت هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با صدور بیانیه ای 16 بندی و تاکید بر مواردی از جمله دفاع از تاسیسات هسته ای در برابر تهدیدات سایبری به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، در بند نهم بیانیه پایانی کنفرانس امنیت هسته ای که دیروز (جمعه) انتشار یافت، با بیان اینکه محافظت فیزیکی یکی از عناصر کلیدی امنیت هسته ای است، آمده است: ما با شناسایی تهدید حملات سایبری به تاسیسات هسته ای، بطور مشخص از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کمک به کشورهای عضو برای تقویت امنیت رایانه ای حمایت می کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما وزیران کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان درباره تهدیدهای متوجه امنیت هسته ای نگران هستیم و از این رو متعهد به حفظ مداوم و تقویت بیشتر امنیت هسته ای از طریق اقدامات در سطح ملی و همکاری بین المللی هستیم.
در بخش دیگری از بیانیه با تاکید بر اینکه 'اورانیوم فوق غنی شده' (HEU) و پلوتونیوم جداشده، در تمام کاربردهای خود به اقدامات احتیاطی خاص برای تضمین امنیت هسته ای آنها نیاز دارند، ‌از کشورهای عضو ذیربط خواسته شده که بطور داوطلبانه میزان اورانیوم با غنای بالا را در ذخایر غیر نظامی (civilian stocks) به حداقل برسانند و در هر جا که از لحاظ فنی و اقتصادی امکان پذیر است، از اورانیوم کم غنی شده (LEU) استفاده کنند.
در این بیانیه همچنین اعلام تعهد شده که اقدامات فعالانه ای برای مبارزه با قاچاق مواد هسته ای و رادیواکتیو برای جلوگیری از استفاده از این قبیل مواد توسط بازیگران غیردولتی در اقدامات جنایی یا تروریستی ، انجام شود.
وزیران و روسای سازمان انرژی اتمی کشورهای عضو در این بیانیه همچنین ضمن استقبال از اجماع حاصل شده بر سر 'قطعنامه امنیت هسته ای' در شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی از آژانس خواستند به برگزاری کنفرانس های بین المللی درباره امنیت هسته ای هر سه سال یک بار ادامه دهد.
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته پیش در سخنانی در آغاز این کنفرانس ضمن قدردانی از حضور شمار زیادی از وزیران در این کنفرانس، آن را نشانه عزم جدی دولت ها برای تقویت تلاش های جهانی در زمینه محافظت از مواد و تاسیسات هسته ای دانست و افزود: ما در شش سال گذشته بیش از 10هزار پلیس و گارد مرزی در زمینه ردگیری و جلوگیری از قاچاق مواد هسته ای و رادیواکتیو آموزش داده ایم.
آمانو نیز با اشاره به افزایش اتکا به سامانه های دیجیتال ، تاکید کرد که امنیت رایانه ای یکی از جنبه های مهم امنیت هسته ای است.
دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنرانی دوشنبه هفته گذشته خود در این کنفرانس به موضوع امنیت سایبری تاسیسات هسته ای اشاره کرد و گفت: پیشرفت های اخیر در فناوری اطلاعات و ارتباطات و در هم پیچیدگی زیرساخت های صنعتی و فضای سایبری، نگرانی امنیتی دیگری را نیز در پی داشته است.
وی افزود: پرواضح است که حملات سایبری علیه تأسیسات و فعالیت های هسته ای – مشابه آنچه که در مورد به کارگیری ویروس استاکس نت بر علیه ایران رخ داد - ابعاد و دامنه ناامنی و تأثیرات بالقوه آن بر امنیت هسته ای را گسترش خواهد داد که بی شک پیامدهایی فرامرزی خواهد داشت. در این زمینه، با توجه به وجود تهدید واقعی حملات سایبری وظیفه همه ماست که ضمن محکوم ساختن این حملات هرگونه اقدام لازم را برای مقابله جامع با آنها انجام دهیم. '
در جلسات فنی این کنفرانس نیز موضوعات مختلف با موضوع امنیت هسته ای با حضور کارشناسان فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در حاشیه این کنفرانس همچنین یوکیا آمانو به سه تن از برندگان مسابقه مقاله نویسی درباره تقویت امنیت هسته ای جوایزی اهدا کرد. این مسابقه را نمایندگی 'پادشاهی متحد بریتانیای بزرگ و ایرلند شمالی' (انگلستان) در آژانس بین المللی انرژی اتمی سازماندهی کرده بود.
به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی 'امنیت هسته ای: تعهدات و اقدامات' روزهای 5 تا 9 دسامبر (دوشنبه 15تا جمعه 19 آذر) با شرکت حدود 50 وزیر از بیش از 130 کشور (از مجموع 168 کشور‌عضو آژانس) و 17 سازمان بین المللی ، منطقه ای و سازمان غیردولتی در وین برگزار شد.
'یون بیونگ سو' (Yun Byung-se) وزیر امور خارجه جمهوری کره ریاست این کنفرانس را بر عهده داشت. کنفرانس قبلی امنیت هسته ای با عنوان 'ارتقای تلاش های جهانی' در ژوییه 2013 در وین برگزار شده بود.

300/302

کد خبر: 711533

وب گردی

وب گردی