100 میلیارد ریال خسارت اولیه زیست محیطی نشت نفت در سرخون چهارمحال وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری، میزان خسارت اولیه زیست محیطی ناشی از نشت نفت خام در منطقه سرخون شهرستان اردل در این استان را 100 میلیارد ریال برآورد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،شهرام احمدی از اعزام اکیپ های زیست محیطی به مناطق مختلف در پی شکستگی هفته گذشته خط انتقال نفت خام خوزستان به اصفهان در منطقه گندمکار شهرستان اردل برای برآورد خسارت نهایی خبر داد.
وی تصریح کرد: با توجه به این که منطقه جنگلی حفاظت شده «هلن» در این منطقه قرار دارد، خسارت زیست محیطی منطقه از جمله آب، خاک و رودخانه و همچنین تنوع گیاهی و جانوری این خطه باید با دقت بررسی شود.
احمدی با بیان اینکه این سازمان درحال پیگیری قضایی و قانونی این مساله است، گفت: از زمان شکستن خط انتقال نفت خام در این منطقه، نیروهای اجرایی کاهش آسیب به منطقه اعزام شده اند.
وی افزود: با هماهنگی شرکت نفت نیز حوضچه هایی برای جمع آوری نفت جاری در منطقه و بازگشت به تلمبه خانه ایجاد شده است.
وی از قرار دادن مواد جاذب نفت در مسیر شکستگی خط انتقال نفت و همچنین در مسیر و حاشیه رودخانه سرخون خبر داد و گفت: پیش از این نیز چندین مورد تذکر به شرکت نفت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: چندین پرونده آلودگی زیست محیطی در این خصوص تشکیل شده است.
احمدی از انعقاد تفاهم نامه بین وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه رفع خسارت این منطقه از سوی شرکت نفت خبر داد و گفت: این منطقه به دلیل نشت نفت در چندین مورد، اکوسیستمی شکننده و حساس پیدا کرده و براساس این تفاهم نامه شرکت نفت موظف است با برنامه ریزی از بروز خسارت های بعدی جلوگیری کند.
خط لوله 435 کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انتقال روزانه بیش از ٥٠٠ میلیون بشکه نفت خام یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور ایفا می‌کند.
این خط لوله 12 آذرماه امسال بدلیل بارش باران و رانش زمین در منطقه سرخون از توابع شهرستان اردل شکست و آب رودخانه سرخون، مزارع پرورش ماهی و خاک منطقه به نفت خام آلوده شد.
خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته ‌کوه زاگرس، رودخانه ‌ها و دریاچه سد کارون سه و چهار، از مسیرهای سخت‌ گذر برای انتقال نفت خام کشور است.

703

کد خبر: 711535

وب گردی

وب گردی