پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و RICeST به عضویت «آسایهل» درآمدند

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به عضویت اتحادیه مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا (آسایهل) درآمدند.

به گزارش ایسکانیوز، هیات امنای اتحادیه «آسایهل» در شصتمین اجلاس سالیانه خود در کوالالامپور، پایتخت مالزی که با حضور رایزن علمی ایران در شرق آسیا برگزار شد، با عضوت 8 مرکز و دانشگاه ایرانی شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علم و فرهنگ و نیز پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در این اتحادیه منطقه‌ای موافقت کرد.

پیشنهاد عضویت این دانشگاه‌های ایرانی در اتحادیه «آسایهل» از سوی رایزن علمی ایران در شرق آسیا به شصتمین اجلاس سالیانه این اتحادیه در دانشگاه یو.پی.ام ارائه شد و اعضا پس از بررسی سوابق این دانشگاه‌ها با عضویت آنها موافقت کردند.

اعضای هیات امنای این اتحادیه را که ریاست آن با دکتر «حمید میرزاده» رییس دانشگاه آزاد اسلامی است، رؤسای دانشگاه‌های پلی تکنیک هنگ کنگ، نانیانگ سنگاپور، مونپلیه فرانسه، دانشگاه ملی تایوان، «تاماتیرات» تایلند، دانشگاه برونئی دارالسلام، دانشگاهی از کامبوج، دانشگاه کشاورزی بوگور اندونزی، دانشگاه کلمبو سریلانکا، کالج کئوکا از آمریکا، دانشگاه علم و صنعت هانوی، دانشگاه عادی فیلیپین و دبیر کل «آسایهل» هستند.

عباس قنبری باغستان، رایزن علمی ایران در شرق آسیا پس از نشست هیات مدیره «آسایهل» گفت: حضور دانشگاه‌های ایران در مجامع بین‌المللی و افزایش ضریب تاثیرگذاری دانشگاه‌های کشور در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تحقیقاتی بین‌المللی، در راس «دیپلماسی علمی» کشور قرار دارد و عضویت این دانشگاه‌ها در اتحادیه «آسایهل» از همین بعد دارای اهمیت است.

وی با اشاره به توسعه سریع آموزش عالی در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به خصوص اقتصادهای نوظهور همچون سنگاپور، مالزی، تایلند و کره جنوبی، گفت: آموزش عالی در این منطقه تحت فشار «رقابت» و «خصوصی سازی» در حال گذار مهم به سوی «بدون مرز بودن» و «به طور گسترده در دسترس بودن» است و نمی‌توان و نباید از این گذار مهم غفلت کرد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر 210 دانشگاه از کشورهای ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی، سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانکا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزلند، سوئد و آمریکا در «آسایهل» عضویت دارند.

اتحادیه مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا سال 1956 به عنوان یک سازمان غیردولتی در بانکوک پایتخت تایلند با حضور رؤسای 8 دانشگاه دولتی منطقه تاسیس شد. این اتحادیه یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های دانشگاهی در جهان با 60 سال سابقه است و دارای بیش از 200 عضو از 25 کشور جهان است.

هدف این اتحادیه کمک به اعضا جهت تقویت خود از طریق کمک متقابل و بدست آوردن وجهه‌ای متمایز در سطح بین‌الملل در آموزش، تحقیق و خدمات عمومی است. به همین خاطر، این سازمان‌ها بطور جدی با کشورهای مربوطه و با کل منطقه همکاری می‌کنند. بطور خاص، دلیل وجود این اتحادیه، بخاطر بالا بردن پیشرفت سازمان‌ها، ایجاد یک درک هویت منطقه‌ای و رابطه متقابل و پیوستگی با دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه آموزش و تحقیق است.

علاوه براین، این اتحادیه با فراهم کردن خدمات مشاوره‌ای، رابطه با اعضای منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت کرده و همچنین نهادهای عضو را در مورد پیشرفت‌های حاصل شده در منطقه مطلع می‌کند. این اتحادیه دستاوردهای متمایز در بین نهادهای آموزش عالی جنوب شرق آسیا را شناسایی و معرفی می‌کند.

205/200

کد خبر: 711558

وب گردی

وب گردی