نشست جشنواره فیلم پروین اعتصامی برگزار شد

نشست رسانه ای نهمین جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی صبح امروز  با حضور مازیار رضا خانی دبیر این جشنواره،الهه عطایی مدیر کل امور بانوان معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران ،فرناز قیصری پور مدیر اجرایی این جشنواره و مدیر عامل شرکت فردایی ایرانیان در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم پروین اعتصامی، مازیار رضا خانی در ابتدای این نشست با تقدیر از حمایت اهالی رسانه در برپایی این رویداد ملی گفت: خوشحالیم که از حمایت شما دوستان مطبوعاتی برخوردار هستیم .این جشنواره از سال 85 تا به حال با سختی فراوان هرساله یا یک سال در میان توانسته به حیات خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: ده سال پیش بود که من مجوز برگزاری این جشنواره را با نام زنان فیلمساز از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کردم، بعد از برگزاری یک دوره با نظر آقای جعفری جلوه مدیریت وقت سینمای ایران مبنی بر تکریم اهمیت شاعره پارسی گو نام جشنواره از زنان فیلمساز به پروین اعتصامی تغییر کرد .
رضاخانی همچنین با قدردانی از شورای سیاست گذاری این دوره جشنواره اظهار داشت: از زحمات ریاست این شورا آقای احمد مسجد جامعی که هرساله پیگیر برگزاری این رویداد هستند و آقایان کمال تبریزی ، محمدرضا اصلانی، علی معلم،سید هادی منبتی و خانم پریوش نظریه تشکر می کنم که تمام هم و غم آنها در دو سال گذشته این شد که امروز شاهد برپایی دوره دیگری از جشنواره هستیم.
وی افزود: از بخش های که در جشنواره امسال فیلم پروین اعتصامی حائز اهمیت است بخش فیلم هایی با رویکرد توانمندی زنان و بازتاب نشاط در خانواده است که مقام معظم رهبری در تحکیم بنیاد خانواده تاکید داشتند. همچنین فعالیت زنان در بخش میراث فرهنگی در این دوره جشنواره اهمیت داده می شود ؛فیلم هایی با موضوع زنان و تلاش های آنان در بحث میراث فرهنگی به علاقمندان این جشنواره ارائه می شود.
دبیر نهیمن دوره جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی از معاونت زنان شهرداری تهران و معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری و سازمان منطقه کیش به عنوان مشارکت کننده‌های اصلی در برپایی این جشنواره نام برد.
وی با اشاره به این موضوع که رقابت فیلم های بلند سینمایی از سال گذشته به جشنواره اضافه شد ادامه داد: سال گذشته خانم نیکی کریمی بهترین فیلمساز زن سینمای ایران انتخاب شدند؛ به این نکته باید توجه کنیم خانم های فیلمسازی آثارشان مورد داوری قرار می گیرد که حتما فیلم شان به اکران عمومی در آمده باشد.
رضاخانی گفت: امسال در بخش تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان تصمیم شورای سیاست گذاری در تجلیل و تقدیر بر مادران و همسران شهدای مدافع حرم است . تقدیر از کسانی که برای حفظ کیان و آرمش داخلی از آرامش خودد گذشتند تا ما بتوانیم در حوزه هنر و فرهنگ به کار خود ادامه دهیم.
در بخش دیگری از نشست فرناز قیصری پور مدیر اجرایی این جشنواره و مدیر عامل شرکت فرایین ایرانیان گفت: در بخش مسابقه فیلم کوتاه در بخش تخصصی زنان؛ یازده جایزه تخصصی زنان سینماگر ؛مختص زنان متخصص در رشته های مختلف سینما که در تولید نقش داشتند اهداء می شود .
وی ادامه داد: در بخش پرتره (زنان شاخص ایرانی) به فیلم هایی با موضوع زنان شاخص ایرانی در عرصه های فرهنگ و هنر (هنرهای دراماتیک و تجسمی و ...)، علوم انسانی، اقتصاد دانش بنیان، فناوری نانو، فنی و مهندسی، پزشکی، پژوهش، علوم دینی و حوزوی، اسطوره‌های انقلاب و دفاع مقدس، ورزش و ... پرداخته می شود.
قیصری پور گفت: با توجه به جان بخشی اشیاء در اشعار بانو پروین اعتصامی این مهم می‌تواند خاستگاه مناسبی برای تولید فیلم‌های پویانمایی باشد. این بخش می‌تواند فیلمسازان را ترغیب کند تا اشعار بانو را به صورت انیمیشن بسازند تا سالهای بعد این مجموعه انیمیشن ها را به صورت پکیج به خارج از مرزها ارسال کنیم.

در بخش دیگری از نشست الهه عطایی مدیر کل امور بانوان معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران هرساله در برگزاری جشنواره پروین مشارکت و حمایت داشته؛ امسال هم به جهت موضوعات زنان و خانم های فیلمساز از این جشنواره حمایت می کند. شهرداری تهران برنامه علمی پژوهشی زنان و و زندگی شهری را در هفت محور برگزار می کند که این همایش فردا و پس فردا در برج میلاد برگزار می شود.
همچنین مدیر کل امور امور بانوان معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد: شهرداری تهران فیلم هایی با مباحث شهری درمورد زنان را به صورت جدی مورد حمایت قرار می دهد. هنرمندانی که در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند قطعا مورد حمایت شهرداری تهران قرار خواهند گرفت.
در بخش دیگری از نشست قیصری پوربه تغییرات این جشنواره اشاره کرد و گفت: سال گذشته نیلوفر و پروین زرین از جوایز این جشنواره بودند که امسال تصمیم بر این شد با توجه به اینکه هر فستیوال یک تندیس داشته باشد تندیس زرین پروین اعتصامی ، پلاک زرین پروین اعتصامی و نشان زرین پروین اعتصامی به فیلمسازان تعلق گیرد که نشان زرین پروین اعتصامی هر ساله به بهترین فیلمساز زن ایران تعلق خواهد گرفت.
رضاخانی در ادامه گفت: تفاوت این دوره جشنواره با جشنواره دیگر پروین اعتصامی این است که پنج جایزه ویژه با هیات داوری مستقل در بخش فیلم‌هایی کوتاه که به زنان و زندگی شهری بپردازند تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که کار داوران این بخش سنگین است و هر سال باید بیش از 200 اثر را مورد قضاوت قرار دهند؛ شهرداری تهران در انتخاب این داوران وارد نمی شود و این بخش به صورت مستقل در جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

رضاخانی همچین افزود: گرانترین جایزه امسال به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اختصاص داده می شود این بخش از این منظر حائز اهمیت است که فیلم ها صرفا با نگاه داوران ارزیابی نمی شوند و مخاطبین هم فیلم های مورد علاقه خود را انتخاب می کنند.. همچنین به بهترین فیلم با بهترین اسم هم جایزه تعلق خواهد گرفت. از این جهت که فیلمسازان محترم در انتخاب اسم فیلم هایشان دقت بیشتری داشته باشند.
دبیر جشنواره با اشاره به این نکته که تا به الان پنجاه درصد بودجه جشنواره تامین شده گفت: تلاش می کنیم فیلم های منتخب به فستیوال های خارجی ارسال شود و احتمالا اقای جعفری جلوه با نگاه مثبتی که به این جشنواره دارند بعد از جشنواره از شبکه دو پخش می شود.

همچنین احسان هوشیارگر که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در صحبت هایی گفت: جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی از معدود جشنواره های موضوعی کشور ماست که گرفتار تعطیلی نشده و 9 دوره به صورت پیوسته با همت ستاد اجرایی و دبیرخانه جشنواره برگزار می شود. این جشنواره در دوبخش فیلم کوتاه (در هشت بخش)و فیلم بلند سینمایی (یک بخش) بهمن ماه امسال برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی نهمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، مسابقه فیلم کوتاه در 8 بخش با موضوعات: بخش زنان فیلمساز با موضوع «آزاد» و مردان فیلمساز با موضوع «زنان»، بخش تخصصی زنان سینماگر، بخش پرتره (زنان شاخص ایرانی)، بخش ادب و اندیشه پروین، بخش زنان و زندگی شهری(با حمایت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران)، بخش توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده(با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده)، بخش زنان و میراث فرهنگی(با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و بخش جزیره کیش(با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش) و مسابقه فیلم بلند سینمایی با عنوان جایزه بهترین فیلمساز زن سال برگزار می‌شود.
بخش پرتره ( زنان شاخص ایرانی ) یکی دیگر از بخش های این جشنواره است که با موضوع زنان شاخص ایرانی در عرصه‌های فرهنگ، هنر (هنرهای دراماتیک و تجسمی و ...)، علوم انسانی، اقتصاد دانش بنیان، فناوری نانو، فنی و مهندسی، پزشکی، پژوهش، علوم دینی و حوزوی، اسطوره‌های انقلاب و دفاع مقدس، ورزش و ... با ساختار: داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی برگزار می شود . زنان و مردان فیلمساز با فیلم‌های تولید شده خود از سال 1393 تا کنون که به دبیرخانه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی ارسال نکردند در این رویداد می توانند شرکت کنند .
در بخش مسابقه فیلم کوتاه؛ زنان فیلمساز با موضوع «آزاد» و مردان فیلمساز با موضوع «زن» می توانند حضور به هم برسانند.
ساختار این فیلم ها ؛ داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی که سال تولید فیلم‌ها از سال 1393 تا کنون که به دبیرخانه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی ارسال نشده باشند.
همچنین در بخش زنان و میراث فرهنگی با حمایت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری
به فیلم هایی با موضوعات حوزه میراث فرهنگی وحوزه صنایع دستی وحوزه گردشگری پرداختته می شود.
در بخش توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به فیلم هایی با موضوعات توانمندسازی زنان و بازتاب نشاط در خانواده ، نقش زن در تحکیم بنیاد خانواده (نقش زن به عنوان مادر ایرانی -اسلامی و مدیر خانواده و ...) نقش زن در تنظیم اقتصاد خانواده و جامعه و زنان سرپرست خانوار پرداخته خواهد شد.

نهمین دوره جشنواره ملی فیلم پروین اعتصامی از 24 تا 29 بهمن در خانه هنرمندان تهران برگزار می شود.
501

کد خبر: 711659

وب گردی

وب گردی