وزارت علوم در جایگاه طلایه‌دار علم، پژوهش و نوآوری باید رسالت خود را در مبارزه با فساد انجام دهد

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در سمپوزیوم علمی ارتقای سلامت اداری بر بنا نهادن بنیان‌های مبارزه با فساد بر مبنای علمی و دانش‌محور تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهادی در این سمپوزیوم که به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با فساد با حضور معاونان، مدیران ستادی و استادان و صاحب‌نظران دانشگاهی برگزار شد، وجود فساد را یک سرطان اجتماعی وخیم در کشور دانست و گردهم آمدن دانشمندان این حوزه برای نخستین بار را اقدامی بدیع و مبارک عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این هم اندیشی بر آن است تا از این فرصت استفاده کرده، ضمن طرح «گفتمان علمی مبارزه با فساد» مسیر روشنی را برای تحکیم و تنسیق آن در آینده ترسیم کند تصریح کرد: وزارت علوم، در جایگاه طلایه‌دار دانش، پژوهش و نوآوری در ایران اسلامی، تصمیم گرفت تا در هفته پژوهش، به کمک اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اجتماعی، رسالت خود را در مبارزه با فساد در کشور انجام دهد.
وی افزود: معالجه و مبارزه اثربخش، پیگیر و پایدار با بیماری فساد، همانند هر مبارزه دیگری، نیازمند ارکان و زیرساخت‌هایی از جمله سیاست‌ها و راهبردهای راهگشا، وجود قوانین کافی و کارآمد،داشتن برنامه جامع، برخورداری از ساختارهای مناسب و نامتعارض، حضور فعال و تأثیرگذار مردم (اعم از بخش خصوصی و نهادهای مردمی)، حضور دغدغه آمیز و چشمگیر نخبگان و فرهیختگان، حضور و پوشش توأم با اطمینان رسانه‌ها، تأمین امنیت گزارشگران فساد و غیرسیاسی و غیرجناحی بودن این مبارزه است.
دکتر فرهادی با بیان اینکه تجربه موفق جهان در قلمرو مبارزه با فساد با پشتیبانی مراکز علمی – تخصصی و استفاده از اندیشمندان این حوزه‌ها انجام شده تصریح کرد: انتظار می رود که اندیشمندان این حوزه به تمهید لوازم علمی این گفتمان مانند آموزش، پژوهش و نوآوری همت گمارند.
وزیر علوم در خاتمه خاطرنشان کرد: از مراکز علمی آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و سازمان‌های وابسته انتظار دارم که همه همت خود را در این مسیر عالمانه مصروف دارند. بدیهی است که این نقطه سرآغاز راه است به امید روزی که گفتمان غالب بر مبارزه با فساد در کشور، گفتمانی عالمانه و دانش مدار و البته بومی باشد.
گفتنی است در این نشست وزیر علوم از «سامانه همانندجو» که با هدف جلوگیری از سرقت علمی طراحی شده است، رونمایی کرد.

201

کد خبر: 711702

وب گردی

وب گردی