«سامانه همانندجو» رونمایی شد

در اولین سمپوزیوم علمی ارتقای سلامت اداری با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «سامانه همانندجو» رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، در اولین سمپوزیوم علمی ارتقای سلامت اداری که به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با فساد و همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری در وزارت علوم تشکیل شده بود، دکتر فرهادی از «سامانه همانندجو» پس از یک دوره آزمایشی رونمایی کرد.
«سامانه همانندجو» توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) در اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری و در پاسخ به خواست جامعه علمی کشور برای گسترش اخلاق علمی و حمایت از مالکیت فکری و معنوی راه اندازی شده است.
این سامانه، همچنین در جهت پیشگیری از بدرفتاری علمی بویژه سایه نویسی و دستبرد علمی در تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش بیش از 200 هزار عنوان پایان‌نامه و رساله در آدرس الکترونیکی www.tik.irandoc.ac.ir راه‌اندازی و در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، استادان و پژوهشگران قرار گرفته است.
نرم افزار همانندجو در تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها، گامی مهم در جهت نگهداشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات محسوب می شود.
استادان و دانشگاه‌ها می توانند با کمک سامانه همانند جو با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان نامه‌ها و رساله‌های موجود در ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را تشخیص دهند.

201

کد خبر: 711705

وب گردی

وب گردی