وزیر آموزش و پرورش: مهمترین بخش سرمایه کشور را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند

وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر برتر با گرامیداشت هفته پژوهش اظهار امیدواری کرد تا بتوان آموزش و پرورش را در محیط های تحصیلی بیش از پیش تقویت کرد.

به گزارش ایسکانیوز، فخرالدین دانش آشتیانی، گفت: جشنواره ها در هر سطر و هر زمینه ای نماد و نهاد جلب توجه ،حساسیت و مشارکت در اموری هستند که فرآیند توسعه همه جانبه کشور را شامل می شود. توسعه علمی مبنای توسعه ملی و شرط بقای آن است. به همین دلیل توسعه علمی بر کشف استعداد ها و ظرفیت های نهفته در کشور بنا شده است.
وی ادامه داد: مهمترین بخش سرمایه کشور را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند. به همین خاطر اگر اندیشمندان به درستی کشف و شناخته شوند و در مسیر درست رشد و شکوفایی قرار گیرند می توانند در آینده در رواج نوآوری و علم موثر باشند.
آشتیانی اضافه کرد: علم امروز فناوری فردا است و رشد علم بدون رشد خلاقیت و بدون غلبه بر فرهنگ و نوآوری در حوزه آموزش و در همه سطوح امری ناممکن است.
وی یادآور شد:پرورش مقدم بر آموزش است و به عنوان کسی که خود را متعلق به حوزه دانشگاه و مدسه می دانم معتقد هستم که همه باید کاری کنند تا اساس آموزش تربیت دانش آموزان خلاق باشد.
او گفت: پژوهشگری زاییده آموزش نیست بلکه پایه آموزش است. پژوهش ضرورت نظام تعلیم و تربیت است.
بنابراین خلق و تولید علم با تکیه بر محفوظات به انجام نمی رسد و شکوفایی علم محصول پژوهش مدار کردن آموزش است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هنگامی که صحبت از اولویت پژوهش بر آموزش می کنیم مقصودمان محدود شدن و اضافه کردن دستوری به دستور های دیگر نیست بلکه منظور متحول کردن نگرش ها و ساختار های یادگیری بر پایه آن است به همین دلیل لازم است تانگرش ها و بینش هایمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: جامعه ما در آموزش نیازمند سیاست های جدید است و باید تفکر خلاق و فهم پژوهش را مبنای آموزش قرار دهیم. تغییر در نگرش تنها مساله درون بخشی نیست بلکه یک مساله ملی و نیازمند درک سودمند و اثر بخش در تحقیق است.
وی ادامه داد: پژوهش یک نیاز جدی و یک ضرورت سرمایه گذاران قلمداد می شود و نباید به عنوان موضوعی حاشیه ای مطرح شود. آموزش پژوهش مدار از مدرسه شروع می شود اما نباید تنها در مدرسه بماند و سرکوب شود.
همچنین تحول در فرآیندها و ساختار هابا مبنا قرار دادن دانش آموزان پژوهشگر و مدرسه پژوهشگر و معلم پژوهشگر را می طلبد.
در همین راستا باید موانعی را که نمی گذارند مدرسه محیط یادگیری همه باشد رفع شود.
آشتیانی در پایان گفت: برای پژوهشگر شدن دانش آموز باید به پژوهشگر شدن معلم، مدارس و آموزش و پرورش پرداخت. و همچنین خلاقیت در پژوهشگری دانش آموز باید آمیخته با نوآوری مدارس باشد.

گفتنی است در این مراسم از دانش آموزان پژوهشگر برتر توسط وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

200/202

کد خبر: 711770

وب گردی

وب گردی