رضایی: افکار پوسیده سعودی ها مانع نظم منطقه ای شده است/انگلیس به دنبال جایگزینی آمریکااست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگرش اروپا و آمریکا به انرژی و منابع نفتی را یکی از موانع شکل گیری نظم منطقه خاورمیانه دانست و گفت:افکار پوسیده و سنتی سعودی ها هم مانع دیگر در این مسیر است.

به گزارش ایسکانیوز، محسن رضایی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای کنفرانس امنیتی تهران افزود:الگوها و رویکردهای گذشته برای نظم بخشی منطقه ای ناتوان شده اند و موانعی همچون دخالت خارجی ها را هم شاهدیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد:آخرین حرکت انجام شده مربوط به انگلیس است، از مدت ها قبل مطرح کرده بود که به دنبال جایگزینی آمریکا است.
رضایی با بیان این که بازارهای مالی و سیاست خارجی دو رکن اقتصاد انگلیس هستند، خاطرنشان کرد: حضور انگلیس در اتحادیه اروپا هر دو رکن را تضعیف کرده بود، هم هویت انگلیس در معرض خطر قرار گرفت و هم جایگاه منطقه خاورمیانه ای آن کم رنگ شد.
رضایی همچنین اظهارداشت:انگلیس قصد دارد روابط جدیدی را با کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی داشته باشد.
وی یادآور شد:این کشورها به سرعت در برابر اظهارات وزیر خارجه انگلیس واکنش نشان دادند اما نخست وزیر آن کشور با تهمت های ناروا علیه ایران، جبهه جدیدی ایجاد کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:معلوم است که انگلیس به دنبال امنیت پایدار در منطقه نیست و نخواهند گذاشت چنین امنیتی شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی تهران صبح امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حسام الدین آشنا رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و جمعی از صاحبنظران و کارشناسان سیاسی و استراتژیک در سالن اجلاس سران گشایش یافت.
در این همایش 6 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار می شود که در هر کارگاه آموزشی دو مقاله خارجی و 4 مقاله داخلی ارائه می شود. 150 مقاله کامل و 200 خلاصه مقاله به این کنفرانس ارائه شد که 100 مقاله پذیرش شده است.
در این کنفرانس بین المللی که تا عصر امروز ادامه دارد شرکت کنندگان اصلی آن نیز از مراکز علمی و صاحبنظران و پژوهشگران در حوزه نظم منطقه ای غرب آسیا هستند.
13 مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای برگزاری این کنفرانس امنیتی با یکدیگر همکاری دارند.

300/302

کد خبر: 711806

وب گردی

وب گردی