علم زبان مشترک کشورهاست/همکاری مرکز بین المللی بندرانزلی با موسسه ماکس پلانگ آلمان

رجبی نژاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل بندر انزلی با توجه به اینکه علم زبان مشترک کشورهاست گفت: بعضی از علوم مرز نمی شناسند و با توجه به تفاوت زبان های گوناکون کشورها، ماهیت علمی در نقاط مختلف یکی است و این امر در تبادلات فرهنگی  میان کشورها می تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایسکانیوز، رضا رجبی نژاد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بین المللی بندر انزلی درباره موفیت کسب شده دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آسایهل بیان کرد: علم زبان مشترک کشورهاست به طوری است که بعضی از علوم مرز نمی شناسند. اگرچه زبان های کشورها با یکدیگر متفاوت هستند اما ماهیت علمی در نقاط مختلف یکی است و این امر در می تواند تبادلات فرهنگی راهگشا باشد.

وی افزود: بایستی رشته هایی که میان کشور ما و کشورهای عضو مشترک هستند را شناسایی کرده و آنها را به صورت یک پل ارتباطی و زبانی مشترک بپردازیم.

وی افزود: در این راستا ماهم نیز در تفاهم نامه با موسسه مانکس لمان برنامه ریزی کرده ایم تا هر ساله با اجرای کارگاه آموزشی، برگزاری همایش و ایراد سخنرانی هایی از این دست، بتوانیم همکاری ها و مشارکت با موسسه مذکور داشته باشیم. همچنین امسال برخلاف سال گذشته علاوه بر اجرای همایش، طی مراسم ویژه ای اجرای یک کارگاه تخصصی در سطح بین المللی صورت گرفت.

رجبی نژاد افزود: سال گذشته در شهر اصفهان بحث آسایهل به طور ویژه مطرح شد و یک تبادل علمی بین المللی میان ایران و دانشگاه های شرکت کننده صورت گرفت که بسیار مفید بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل بندر انزلی تصریح کرد: تبادل علمی نباید به صورت یک طرفه باشد و از کشورهایی که معمولا در آسایهل عضو هستند می توان خدمات علمی - پژوهشی را اخذ کرده به طوریکه اعضای هیات علمی ما بتوانند از تحقیقات پژوهشی دیگر کشورهای عضو استفاده کرده و پروژه های خود را به آنان ارائه کنند.

وی ادامه داد: باید تبادل اطلاعات علمی به صورت دو جانبه صورت گیرد و اگر کشور ما به صورت منفعل در این زمینه عمل کرده و غیر اجرایی باشد، عضویت ایران در آسایهل چندان سودمند نیست و با توجه به سالهای گذشته، امیدوارم این مناظرات بین المللی در مجموعه دانشگاه های کشورهای عضو آسایهل اجرایی شود.

رجبی نژاد تصریح کرد: عضویت دانشگاه های کشور بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی امر بسیار مفیدی است اما به نظر می رسد که فعالیت مفید ایران در آسایهل منوط به سپری شدن زمان است و امیدوارم در دوره مدیریت دکتر میرزاده این امر تسهیل شود.

وی افزود: برای تسهیل ارتباطات دو سویه دانشگاه های ایران در انجمن آسایهل نیازمند اعتبارات مالی، ارتقای سطح پژوهشی و علمی اساتید هستیم. در این زمینه به ارتقای کتابخانه ها،برگزاری دوره های آموزشی مشترک و انتشار مجلات دانشگاهی با درجه علمی معتبر به صورت مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های عضو آسایهل نیاز مند هستیم زیرا در مرحله اول به ارتقای مراودات علمی بین اساتید کشور با سایر صاحب نظران کشورهای عضو فراهم می شود.

وی افزود: در ابتدای امر یکسری از کشورهایی که عموما جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می شدند با تشکیل انجمنی تحت عنوان آسایهل که در زمینه همکاری های علمی و بین المللی با یکدیگربرای ارتقای سطح علمی و پژوهشی صورت گرفت.

این مقام مسئول در خصوص اینکه روند دیپلماسی علمی ایران با عضویت در آسایهل چگونه خواهد بود، اظهار داشت: امروز با توجه به شرایط موجود و اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آسایهل پیشرفت زیادی کرده است. همچنین با توجه به اینکه کشور مالزی از دیدگاه دینی و فرهنگی تا حدودی شبیه به کشور ایران بوده و یکی از کشورهای مطرح در زمینه آسایهل است، امید می رود بتوانیم یکسری مراوادات با دانشگاه های عضو انجمن آسایهل داشته باشیم و تعدادی از دانشگاه ها ی کشور عمدتا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند ارتباط تنگاتنگ علمی در بخش های پژوهشی داشته باشند و این می تواند ارتباطات فرهنگی اقتصادی و اجتماعی را و حتی یک ارتباط سیاسی خوبی را به همراه داشته باشد.

رجبی نژاد در خصوص همایشی که در دانشگاه واحد بین الملل بندرانزلی برگزار شد، گفت: این همایش در خصوص انعقاد تفاهم نامه ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و موسسه ماکس پلانگ آلمان برقرارشد و پس از اخذ مجوز لازم تفاهم نامه ای در این راستا منعقد شد.

205/200

کد خبر: 711893

وب گردی

وب گردی