لیلی گلستان: نویسندگان زن از کلماتی استفاده کردند که در اشعار متداول ما استفاده نمی شود

مراسم معرفی برگزیدگان دومین دوره شعر شاملو امروز بیست و یکم آذرماه سالروز تولد این شخص در موسسه فرهنگی بهاران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم حافظ موسوی بیان کرد: شاملو همیشه علاقه داشتند جایزه ای برای حمایت از نسل جوان برگزار کنند. خوشبختانه در سالهای اخیر موسسه الف – بامداد که آیدا سرکیسیان عضو هیات مدیره این موسسه هستند. برگزاری این جایزه همت گماردند.
او اضافه کرد: شاملو یکی از نیازهای فرهنگی ما است و اهل فرهنگ باید از خانم آیدا تشکر کند که با وسواس و دقت نیاز شاملو را برای ما حفظ می کند.

وی در رابطه با روند برگزاری این جلسه اظهار کرد: اولین دوره این جایزه سال گذشته برگزار شد و امسال دومین دوره آن است. ما برای دوره جدید از نیمه اردیبهشت ماه فراخوان داده ایم و حدود شصت نامه به ناشران ارسال کردیم و تعداد زیادی از دوستان کتابهایشان برای ما فرستادند که جمعاً صد و هفتاد عنوان کتاب در چرخه داوری قرار گرفتند. در مرحله اول داوری که از نیمه اول خرداد آغاز شد؛ علیرضا عباسی، علیرضا بهنام و اینجانب از بین 171 عنوان کتاب چیزی نزدیک به 40 کتاب را مورد توجه یافتیم و به مرحله دوم داوری ارسال شد.
او ادامه داد: شعر فارسی گرایش های مختلفی دارد و مجموع این کتابها نشان داد که شعر فارسی نه تنها رو به افول نیست بلکه امیدوارکننده است. در نتیجه شانزده کتاب به مرحله دوم یافت. در مرحله دوم، از همکاری سرکار خانم لیلی گلستان، خسرو پارسا، فرزان سجودی، محمد صنعتی، رویا تیموریان، هوشنگ چالنگی و عنایت سمیعی به عنوان داوران مرحله دوم برخوردار شدیم.
موسوی در رابطه با ترکیب این داوری اظهار کرد: یکی از دلایل ترکیب این داوری این بود که شعر فارسی به هر دلیلی مهجور مانده است و به گونه ای شده است که تنها شاعران ، شعر شاعران را می خوانند ولی در این جایزه و با انتخاب این تیم داوری سعی کردیم شعر فارسی از این مرحله فراتر رود. در این مرحله اساس کار ما، در رای دادن بود. داوران رایهای خود را صادر کردندو در نهایت جلسه ای در پانزدهم آذرماه برگزار شد و بیانیه ای از سوی داوران صادر شد.
این شاعر همچنین با اشاره به تاثیر رسانه و مطبوعات بیان کرد: اگر همت اصحاب رسانه نبود چراغ شعر و ادبیات روشن نمی ماند.در این دو دوره ای که با موسسه الف – بامداد همکاری کردم دوستان اصحاب و رسانه همیشه یاور ما بودند.
وی افزود: ایده آل های شعر شاملو، ایده آلهای بزرگی است انتظار ما این است که جایزه شاملو به اعتباری همتراز جایزه شعر النیوت در انگلستان برسد.
بعد از او، لیلی گلستان با اشاره به اینکه برخی کتابهای ارسال شده بسیار درخشان بودند گفت: در این جایزه خانمها بسیار خوش درخشیدند. کلماتی که به کار می گرفتند حاکی از رهایی این شاعران جوان بود. آنها از کلماتی استفاده می کردند که در اشعار متداول ما استفاده نمی شد و خیلی خوب است که جرات کردند کلمات روز را به کار بگیرند، کلمانی که در شبکه های اجتماعی به کار می رود و این نشان می دهد که چقدر ادبیات ما از فضای مجازی تاثیر گرفته است.
او ادامه داد: از خواندن اشعار بسیار لذت بردم. من داستان جوانان را دنبال می کنم و در دوره ای شعر جوانان را نیز می خواندم اما به دلایلی از آن فاصله گرفتم ولی این جایزه باعث شد که به شعر جوانان برگردم و به هر حال امیدوار شوم. بعد از او آیدا عمیدی یکی از برندگان این دوره از جایزه شعر شاملو، بااشاره به اینکه تداوم این جایزه بسیار مهم است بیان کرد: این طیف متنوع از داوران می تواند بسیار سازنده باشد و تعامل ادبیات با گرایشهای مختلف هنری را افزایش دهد. این جایزه هم به خاطر سیاستهای آن و هم به خاطر نام بلند شاملو شاید بتواند خلایی که بین ادبیات و سایر هنرها به وجود آمده است پر کنند.
در پایان این جلسه، آیدا شاملو طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: تشویق مردم و اشتیاق آنها و شعرهایی که می خواندند من را به این کار مشتاق کرد. او ادامه داد: شعر برای من بسیار با ارزش است و بررسی ها نشان داد که شعر امروز فارسی امیدوارکننده و دوست داشتنی است.
آیدا شاملو در پایان سخنان خود بیان کرد: پشتوانه و دلگرمی همه قشرها این اتفاق خوب را قرار داد. این جایزه باعث می شود وجدانی راحتتر داشته باشم از نبود شاملو و بودن خودم.
501/101

کد خبر: 711895

وب گردی

وب گردی