فعالیت 8 شرکت دانش‌بنیان و 9 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان/ برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور

25 آذر در تقویم شمسی روز پژوهش نام گرفته، موضوعی که در دهه چهارم فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه ویژه مسئولان این دانشگاه قرار دارد و سعی می‌شود از دانش‌محوری به سمت پژوهش‌محوری و تجاری‌سازی علم و فناوری حرکت کند.21 تا 28 آذر هر سال به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده و امسال با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی» همراه پژوهشگران هستیم.

به گزارش ایسکانیوز،به همین مناسبت با دکتر حسین عباسپور رئیس شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

25 آذر مصادف با روز پژوهش است، اگر درباره این روز مطلبی دارید بفرمائید؟

هفته پژوهش را به استادان و محققان شکیبایی که با حوصله و تدبیر در اندیشه خدمت به جامعه علمی و پژوهشی هستند و با صبوری و متانت ایده‌های دانش‌محور و تحقیقات علمی خود را به پدیده‌های مورد نیاز جامعه و صنعت تبدل می‌کنند و کشور را در بسیاری از زمینه‌های پژوهشی با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان، مستقل و درآمدزا، مطرح می‌سازند، تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای‌شان دارم.

هفته پژوهش بهانه‌ خوبی برای تجلیل و بزرگداشت محققان است و خوشحالم که در جمع همکاران پژوهشی در استان سمنان تلاش خوبی در یک‌سال گذشته داشته‌ایم تا فلسفه ایجاد دانشگاه‌های نوین با اهداف والای پژوهشی تفسیر شود. واقعیت این است که باید از دانشگاه آموزش‌محور فاصله گرفت و به سمت و سوی دانشگاه‌های پژوهش‌بنیاد پیش برویم.

به حول و قوه‌ الهی در دانشگاه آزاد اسلامی که به خوبی و با درایت از اندیشه‌های تحقیقاتی حمایت می‌کند، امیدوارم بتوانیم بیشتر از قبل در توسعه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی و تولیدات موثر در صنعت و سرمایه‌ی کشور نقش داشته باشیم.

با توجه به جایگاه شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در استان سمنان، عمده فعالیت‌های این شورا چیست؟

این شورا در دوره جدید، فعالیت‌های خود را با حضور معاونان پژوهشی واحدهای استان سمنان و منطبق با سیاست‌های سازمانی آغاز کرد و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، تلاش شد در همه زمینه‌های پژوهشی مورد تایید و تاکید مسئولان سازمانی به‌ویژه دیدگاه‌های دکتر حمید میرزاده رئیس و دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی، محیط دانشگاهی را به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم هدایت کنیم.

شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان از ابتدای سال 95 با برگزاری 15 نشست شورای پژوهش و فناوری، شورای انتشارات و کمیته ساها، مجموعه‌ای از اهداف را در قالب جلسات تخصصی پیگیری کرده است.

مهم‌ترین تلاش این شورا تصویب سند راهبردی حوزه معاونت پژوهش و فناوری بود که در جلسات استانی جمع‌بندی شد و مورد تصویب قرار گرفت و جا دارد از دقت نظر و پویایی مسئولان استان قدردانی شود.

عملکرد شورا با محوریت شش ماهه اول سال جاری در زمینه‌های متنوع پژوهشی نیز شامل چاپ 125 مقاله ISI و نمایه بین‌المللی از سوی فرهیختگان و محققان استان سمنان و انتشار 126 مقاله علمی پژوهشی می‌شود. 52 اختراع (بصورت تجمعی)، 15 انجمن علمی- دانشجویی و تعداد 3 محصول تجاری نیز در سامانه Expo به ثبت رسیده است.

دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در زمینه تالیف و ترجمه و عضویت در انجمن‌های ملی و بین‌المللی با وجود تعداد کم واحدها و جمعیت محدود محققان از وضعیت خوبی برخوردار بوده است. چهار لابراتوار زبان نیز در واحدهای استان سمنان فعالیت دارند.

چه تعداد طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده یا در حال اجراست؟

در یک سال گذشته 102 طرح تحقیقاتی و 177 طرح برون دانشگاهی (بصورت تجمعی) با مبلغ کل قرارداد 20 میلیارد و 400 میلیون ریال در حال اجرا داریم که در نوع خود طرح‌های مطرح و کاربردی است. با توجه به بررسی و مطالعات دقیق استان سمنان، موارد مورد نیاز و ضروری تشخیص داده شده و سامانه ثبت طرح‌های پژوهشی سازمان نیز تکمیل شده است.

تعداد طرح‌های منجر به تولید علم و اختراعات هم 539 طرح است و این در حالی است که 6 طرح منجر به حل مسائل و مشکلات دانشگاه شد.

تعداد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با سازمان‌ها، نهادها و موسسه‌های دولتی و غیردولتی 11 مورد در استان است و درباره آیین‌نامه اجرایی کمیته‌های توسعه فناوری و ارتباط با صنعت استان نیز تصمیم‌گیری شد.

چند شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه به ثبت رسیده است؟

8 شرکت دانش‌بنیان در واحدهای استان مشغول به فعالیت هستند. از واحدها خواسته‌ایم که منطبق با دیدگاه‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد شرکت‌ها را با مطالعه ساختاری و بدون تحمیل نیروی کار افزایش دهند و این در حالی است که از اصلی‌ترین اقدامات واحدها می‌توان به فرآیند درآمدزایی غیرشهریه‌ای اشاره کرد که البته باید اساس آن بر خاستگاه پژوهشی و تحقیقاتی بنا شود.

شرکت ره پویش‌بنیان، پیشتاز پرداز کومش، شرکت پیشگامان شایسته کویر، شرکت دانش‌بنیان پژوهشگران رخدادهای طبیعی طوس، شرکت تعاونی دانش‌بنیان فناوری صنعت آرشام، شرکت دانش‌بنیان کانی صنعت شاهوار، شرکت دانش‌بنیان توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی شبیه‌ساز عملیات بازارهای رقابتی برق تحت شرایط min ISO و max ISO، 8 شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان است.

چه طرح‌های اقتصادی و درآمدزایی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان قرار دارد؟

در این زمینه، طرح ساخت نیروگاه 50 مگاوات (بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور) در زمین یکصد هکتاری و نیروگاه مقیاس کوچک DG واحد شاهرود به تائید کمیته پژوهش استان رسیده است، طرح توجیهی احداث گلخانه و باغ پسته به وسعت 50 هکتار در واحد دامغان نیز بررسی شد و به جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی ارائه شده است. علاوه بر این‌‌ها طرح FS اقتصادی و سرمایه‌گذاری احداث باغ گردو به مساحت 8 هکتار در مرکز شهمیرزاد نیز پس از بررسی مورد موافقت قرار گرفت که به محض تکمیل، طرح BP به شورای اقتصاد دانش‌بنیان ارسال می‌شود.

نظر شما درباره همراهی شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری و شورای تخصصی اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟

مسلما هرچه هماهنگی کمیته پژوهش و فناوری استان و شورای اقتصاد دانش‌بنیان بیشتر باشد؛ بررسی طرح‌های دانش‌بنیان و اقتصادی و پیگیری‌های مکرر مربوط به طرح‌های پیشنهاد شده در استان، تسریع خواهد یافت و حصول نتیجه نیز برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و این موضوع یک ضرورت حرفه‌ای است تا کمیته مشترک پژوهش و فناوری استان و شورای اقتصادی دانش‌بنیان استان سریعتر ایجاد شود.

درباره مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم می‌فرمایید؟

از عمده تلاش‌های شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، پیگیری اقدامات لازم در راه‌اندازی مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در همه واحدهای دانشگاهی استان سمنان است به‌طوری که راهکارهای درآمدزایی را با ارتقای زمینه‌های پژوهشی به‌ویژه در تامین زیرساخت‌های آزمایشگاهی، استانداردسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر اساس استانداردهای جهانی پیگیری کردیم تا بتواند به تعداد آزمایشگاه‌های همکار بیفزاییم.

تعداد مراکز تحقیقاتی این دانشگاه 5 مرکز است که با عنوان‌های مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار، مرکز تحقیقات ژئوتکنیک و بتن توانمند، مرکز تحقیقات پسته، مرکز تحقیقات خانواده و اعتیاد، مرکز تحقیقات نمک فعالیت می‌کنند. 4 مرکز رشد و فناوری هم با عنوان‌های مرکز رشد دکتر حسابی، مرکز رشد علوم دارویی مبتنی بر محصولات طبیعی، مرکز رشد فارابی و مرکز رشد واحدهای فناور پروفسور علی اکبر جلالی در واحدهای استان سمنان فعالیت دارند.

چه تعداد از آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد به ثبت رسیده‌اند؟

206 آزمایشگاه و کارگاه در استان با 4543 دستگاه و تجهیزات و زیربنای 20674 مترمربع در حال ارائه خدمات به بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی است. شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان سمنان تلاش دارد راهکارهای درآمدزایی را با ارتقای زیرساخت‌های آزمایشگاهی، استانداردسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر اساس استانداردهای جهانی پیگیری کند تا بتواند به تعداد آزمایشگاه‌های همکار بیفزاید.

به‌این منظور از واحدهای استان خواستیم به خدمات ارائه شده در طرح «ساها» «سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) به عنوان یک طرح ایده‌آل درآمدزا توجه کافی داشته باشند و در صورت ضرورت با بازنگری حرفه‌ای و فنی، دامنه خدمات ساها را افزایش دهند و در این راستا بر شناسایی آزمایشگاه‌های همکار تاکید شد و معاونان پژوهشی ملزم به معرفی کارشناس ارتباط با صنعت شدند که با مراجعه به واحدهای صنعتی، نهادها از آنها بخواهند که از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی واحدهای دانشگاهی استفاده کنند تا با این کار بتوانیم آزمایشگاه‌های دانشگاه را به عنوان قطب خدمات آزمایشگاهی معرفی کنیم.

در این راستا استادان دانشگاه نیز می‌توانند از وجاهت علمی خود برای معرفی خدمات آزمایشگاهی و توانمندی‌های تحقیقاتی استفاده کنند و زمینه‌ برخورداری عمومی از تجهیزات را فراهم سازند تا متعاقب آن بتوان به درآمدهای غیرشهریه‌ای امید بیشتری داشت.

در ارتباط با گسترش خدمات «ساها» با تکمیل اطلاعات در سایت ساها، کاتالوگ واحدهای استان سمنان به تفکیک، تکمیل و به چاپ رسیده است. واحدهای استان با خرید تجهیزات مدرن و اعزام کارکنان به دوره‌های تخصصی، ارائه خدمات به چندین کارگاه و آزمایشگاه را شروع کرده‌اند و فعالیت‌ها با شتاب مطلوب در حال گسترش است. در واحدهای صاحب رشته گرایش‌های پزشکی نیز بر اساس ضرورت، خریدهای آزمایشگاهی درخور توجه انجام شده و با تامین دستگاه‌های فیکو چشم پزشکی و تست هورمونی و تامین مواد آزمایشگاهی خاص آزمایشگاه‌های پزشکی و فنی و مهندسی با شرکت‌های متعددی قرارداد منعقد شده است و این در حالی است که اولین آزمایشگاه فیزیولوژی حیوانی راه‌اندازی شد.

با استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و تهیه شناسنامه برای تجهیزات در پی کسب مجوز آزمایشگاه همکار شبکه دامپزشکی استان هستیم و کارگاه شبکه‌های کامپیوتری تجهیز و با پیگیری متعدد در پی اخذ تاییدیه استاندارد آزمایشگاه همکار در بخش‌های متعدد هستیم.

سیاست شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در برگزاری همایش‌ها چیست؟

همایش‌ها منطبق با نیاز علمی روز جامعه و با توجه به گره‌گشایی علمی برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم نتیجه مطلوب همایش را در اختیار سایر محققان بویژه در عرصه‌ صنعت قرار دهیم بنابراین با رعایت صلاح و صرفه‌های اقتصادی و مطالعه بوم محیط دانشگاه‌های استان، سعی کردیم مجموعه‌ای از همایش‌های بین المللی، ملی و منطقه‌ای را با دقت نظر در میزان آورده‌های علمی و تحقیقاتی مورد تصویب قرار دهیم که عمده آنها طی سال جاری برگزار خواهد شد. اردیبهشت امسال همایش ملی علوم زیستی برگزار شد و 23 آذر نیز همایش ملی نقش زنان در توسعه پایدار با همکاری شورای زنان فرهیخته استان در واحد دامغان برگزار می‌شود.

این شورا با برگزاری اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در واحد سمنان و طرح توجیهی آمایش سرزمین واحد سمنان نیز موافقت کرد.

200/202

کد خبر: 711898

وب گردی

وب گردی