بیانیه دومین جایزه شعر شاملو/ اسامی منتخبین اعلام شد

هیئت  داوران دومین دوره ی جایزه ی شعر احمد شاملو، بیانیه ای را به مناسبت دومین دوره برگزاری این جایزه منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن بیانیه ی هیئت داوران دومین دوره جایزه شعر احمد شاملو، به شرح زیر است:
هیئت داوران دومین دوره ی جایزه ی شعر احمد شاملو با ابراز خرسندی از برگزاری این رقابت ادبی که هدف آن علاوه بر ارج نهادن بر بیش از نیم قرن فعالیت خلاقانه ی فرهنگی و ادبی ی یکی از بزرگترین شاعران معاصر، کمک به رشد و اعتلای شعر امروز فارسی است، مراتب سپاس و قدردانی خود را به موسسه ی الف – بامداد و سرکار خانم آیدا سرکیس یان، که برای دومین سال پیاپی به این اقدام ارزشمند فرهنگی و ادبی اهتمام ورزیده اند تقدیم می دارد.
این هیئت پیش از اعلام نتایج داوری لازم می داند نکاتی را به شرح زیر یادآور شود:
1_ داوری در هر زمینه ای و به ویژه در مورد هنر و ادبیات، کار دشواری است. این دشواری برای ما دوچندان بود، زیرا این رقابت ادبی با نام شاعری گره خورده است که شعر او علاوه بر نخبگان و روشنفکران، در بین طیف گسترده ای از مردم، دهان به دهان می چرخد. و این در حالی است که شعر امروز فارسی با گرایشهای گوناگون زیبایی شناختی و تنوع و تکثر موضوعات و برجسته تر شدن عنصر فردیت در خلق اثار ادبی و هنری، در میدانی فراخ تر از پیش در حال نشو و نما می باشد.
2_ اغلب اعضای این هیئت با خواندن 16 عنوان کتاب شعر راه یافته به مرحله ی دوم داوری، بر این باورند که شعر امروز فارسی به رغم نگرانی هایی که اینجا و آنجا مطرح می شود، نه تنها از رشد و بالندگی باز نایستاده، بلکه در حال گشودن فضاهایی جدید در قلمروز زبان و شعر فارسی است که اگر چه ممکن است امروز غریب به نظر برسد، اما بی تردید فصل دیگری را در شعر فارسی رقم خواهد زد.
3_ در بین 16 اثر راه یافته به مرحله ی دوم داوری، آثار در خور توجهی از گرایش ها و سبک های گوناگون شع امروز ایران به چشم می خورد. تعدادی از شاعران این آثار با زبانی ساده و موثر و تصاویری خلاقانه به بیان عواطف و دغدغه های انسان امروز پرداخته اند. در آثار تعداد دیگری از این شاعران، دستمایه قرار دادن ظرفیت های زبان فارسی، استفاده از شیوه های خلاقانه ی روایت گری، بهره گیری از پشتوانه ی فرهنگ بشری، استفاده از گنجینه ی نظام نمادین بومی و منطقه ای برای خلق متنی مدرن و ... به چشم می خورد که این خود نشان دهنده ی فضایی خلاق و نوید بخش ر شعر امروز ایران است.
4_ هیئت داوران در انتخاب برترین آثار، از بین 16 اثر راه یافته به مرحله دوم، با در نظر داشتن موارد پیش گفته، شاخصها و معیارهایی را به قرار زیر مورد توجه قرار داده است:
الف_ آفرینشگری زبانی از طرق کاوش و معیارهایی را به قرار زیر مورد توجه قرار داسته است:
الف – آفرینشگری زبانی از طریق کاوش در ادبیات کهن و زبان زنده ی روز و توسعه ی ظرفیت های زبان فارسی، فارغ از بازی های تصنعی و ساختگی.
ب – خوانش پذیری، به این معنا که شعر، خواننده را به خود را دهد، امکان تعامل خواننده و متن به وجود آید تا خواننده با انسداد ارتباطی مواجه نشود و در عین حال با ایجاد امکان گفت و گو بین متن و خواننده ی کنشگر، امکان تفسیرهای چندگانه و آشکار شدن صداهای پنهان درون شعر محقق گردد.
ج- حساسیت به جامعه و انسان معاصر با همه ی دغدغه ها و الام وآمال بشری، به دور از شعارزدگی، احساساتی گری و پند و اندرزهای شبه شاعرانه.
د – نوآوری در فرم و ساختار و برخورداری از جسارت لازم برای ورود به زوایای نامکشوف هستی انسان و پرتو افکندن بر آنها با جادوی کلام شاعرانه.
هیئت داوران دومین دوره جایزه شعر احمد شاملو براساس معیارهای فوق و با اذعان به این که ممکن است هیچ یکی از آثار مورد داوری واجد تمام و کمال شاخص ها و معیارهای یاد شده نباشد نتیجه ی داوری خود را به شرح زیر اعلام می دارد:
1- هیئت داوران، مجموعه شعر "اسب رادر نیمه ی دیگرت برمان" سروده خانم عطیه عطارزاده را به خاطر زبان منسجمف تصاویر بدیع و بهره مندی از پشتوانه غنی فرهنگی و مجموعه شعر "هیچ کس مراقب سایه ها نیست" سروده خانم الینا نریمان را به دلیل بیان ساده و صادقانه تجربه های اندوه بار زندگی در جامعه ای سنتی، از دیدگاه زنی که رنج می کشد اما همچنان به زندگی عشق می ورزد، شایسته تقدیر می داند.
2- هیئت داوران، دو مجموعه شعر "زمین کره ای سیاسی بود" سروده ی سمیه (شوکا) حسینی و "مسافرت از اتاق تا بیرون...و بالعکس" سروده ی شهریار وقفی پور را به خاطر خلاقیت های زبانی، بهره گیری از فرمهای روایی نو و بیان انتقادی گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران مشترکا به عنوان برگزیدگان دوم دومین دوره ی جایزه شعر احمد شاملو معرفی می کند.

3- هیئت داوران، مجموعه شعر " لشگر شکست خورده ی کلمات"، سروده ی آیدا عمیدی را به خاطر زبانی موجز و منسجم با واژه هایی که در پیوندی موسیقایی با یکدیگر به لحن شعر تشخیص بخشیده اند، استفاده ی خلاقانه از عناصر آشنای زندگی و اقلیم جنوب کشور، بیان غیرمستقیم تجربه ی هولناک جنگ، بازتاب ترس و اضطراب ناشی از زندگی در جهانی ناامن با خلق استعاره ها و زبانی زنانه، خوانش پذیری برای طیف گسترده تری از مخاطبان و برخورداری از ظرفیت خوانش های خلاص و چندگانه، به عنوان برگزیده ی اول دومین دوره ی جایزه شعر احمد شاملو معرفی می کند.
هیئت داوران:
علیرضا بهنام – دکتر خسرو پارسا – رویا تیموریان – هوشنگ چالنگی – دکتر فرزان سجودی – عنایت سمیعی – دکتر محمد صنعتی – علیرضا عبای – لیلی گلستان
501/101

کد خبر: 711925

وب گردی

وب گردی