تهران _ مسکو؛ معمار همگرایی اوپک و غیراوپک

بازار نفت امروز در حالی شاهد گردهمایی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در وین بود که تهران و مسکو در شکل دهی به این همگرایی و همکاری نقشی محوری و سازنده داشتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، هنوز زمان زیادی از نشست یکصد و هفتاد و یک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نمی گذرد؛ مکالمه تلفنی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با همتای روسی وی ولادیمیر پوتین یک روز پیش از نشست، ورق را برگرداند و نتیجه آنچه شد که اقتصاد بر سیاست با پشتوانه روابط سیاسی غلبه کرد؛ روحانی و پوتین تاکید کرده بودند: هماهنگی بیشتر میان همه تولید کنندگان نفت در عرصه جهانی ضروری است و توافق کردند که در این مسیر، همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

نتیجه این همکاری‌ها این شد که اوپک در نشست یکصد و هفتاد و یکم این سازمان توافق کرد تولید نفت خود را در ٦ ماه نخست سال ٢٠١٧، یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهد و غیراوپکی‎ها هم وعده دادند از تولید نفت خود در همین مدت، ٦٠٠ هزار بشکه در روز بکاهند؛ امروز نشست اوپکی‎ها و غیراوپکی‎ها در مرکز اتریش در حال برگزاری است؛ یک قدم تا بازگشت ثبات به بازار نفت و افزایش قیمت نفت باقی است.

نواک و زنگنه را شاید بتوان راهبر نشست اوپک و غیراوپکی ها دانست که پش از نشست امروز قرار است سه شنبه در تهران برای توسعه همکاری‌های نفتی به صورت جدی مذاکره کنند؛ در دستور سران ٢ کشور بر گسترش روابط تهران – مسکو تاکید شده است؛ در همین راستا قرار است کمیته انرژی ایران و روسیه برای نخستین بار به ریاست امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‎الملل و بازرگانی و معاون وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه (٢٢ آذرماه) در تهران برگزار شود.

همکاری ایران و روسیه در بخش انرژی اما تنها به این موضوع ختم نمی شود؛ شرکت‌های بزرگ روسی همچون لوک اویل و گازپروم، روسنفت و دیگر شرکتهای بزرگ روسی بسیار علاقمند به همکاری با ایران هستند، اواخر شهریورماه امسال، واگیت آل اکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل به دیدار زنگنه آمد و پس از آن دیدار به خبرنگاران گفت: این شرکت افزون بر میدان‌های آب تیمور و منصوری، مطالعه بررسی منطقه خلیج فارس را نیز به عهده دارد که در آینده نزدیک آن را اعلام می کنیم.

ایران همچنین در ٢ تفاهم‌نامه جداگانه مطالعه میدان نفتی دهلران را به تاتنفت روسیه و میدانهای مشترک آبان و پایدار غرب را به شرکت زاروبژنفت روسیه سپرده است.

برنامه تهران و مسکو برای گسترش روابط ٢ جانبه بسیار گسترده است؛ شاید بتوان آغاز روابط جدی ٢ کشور را به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تهران برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوم آذرماه ٩٤ دانست که در این سفر کوتاه چند ساعته افزون بر دیدار با مقام معظم رهبری با سران ارشد کشور دیدار و گفت‌وگو کرد؛ بازهم آذرماه.

در چارچوب اقدام‌های دولت یازدهم، سال ٢٠١٤ ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار رسید، سال ٢٠١٥ نیز حدود ٣٠ درصد رشد کرد و بر اساس آمارهای تازه اعلام شده در ٩ ماهه گذشته از سال جاری میلادی ارزش مبادلات بازرگانی نسبت به مدت مشابه سال ٢٠١٥، بیش از ٧٠ درصد بیشتر شده است.

101/402

کد خبر: 712194

وب گردی

وب گردی