سردر تاریخی خیابان فرهنگ به باغ ایرانیان منتقل می شود

سر در تاریخی 80 ساله باقی مانده از طهران قدیم در یکی از محله های عهد ناصری؛ با پیگیری شهرداری منطقه 11 تهران از تخریب نجات یافت و به باغ در حال احداث "سلام ایرانیان" منتقل خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، نصراله آبادیان شهردار منطقه11، صیانت و حفاظت از ابنیه و آثار تاریخی به جای مانده از طهران قدیم را اولویت مدیریت شهری بیان کرد و در همین راستا از جابه جایی و حفاظت از سر در تاریخی خیابان فرهنگ با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

شهردار منطقه 11 در این باره گفت: برای حفاظت از این سر در که درخیابان فرهنگ و محل عبور و مرور اهالی قرار گرفته بود و امکان تخریب آن بر اثر تردد خود روها ، گرما و سرمای هوا و سایر آسیب های احتمالی نیز وجود داشت؛ سازمان میراث فرهنگی پس از کد گذاری آن را جمع آوری کرد تا به مکانی که مورد توافق شهرداری و میراث فرهنگی باشد منتقل شود. سردر جمع آوری شده هم اکنون در جعبه مخصوص در ساختمان شهرداری نگهداری می شود تا پس از تکمیل باغ "سلام ایرانیان" در خیابان اسکندری جنوبی به آنجا منتقل و در یکی از سردرهای ورودی نصب شود.

به گفته آبادیان سازمان میراث فرهنگی پس از تحقیقات و اعلام نظر ساکنان و شهروندان خیابان فرهنگ مبنی بر خطرناک بودن ریزش آن برای عابران، دستور مستند نگاری با نظر پیمانکار میراث فرهنگی را صادر کرد تا سردر کد گذاری شود.

خیابان فرهنگ که در محله امیریه واقع شده است ؛ از محله های قدیمی طهران قدیم است که در حصار ناصری واقع شده و پیشینه شکل گیری آن به دوران قاجار باز می گردد. از همین رو بناهای ارزشمند با معماری و هنر ایرانی در این محله همچنان موجود است که با مشارکت مسئولانه شهروندان و مدیریت شهری حفظ و صیانت از آن ها در حال انجام است.

706

کد خبر: 712211

وب گردی

وب گردی