کوبا و اتحادیه اروپا توافق عادی سازی روابط امضا کردند

اتحادیه اروپا و کوبا امروز (دوشنبه) توافق عادی سازی روابط خود پس از دهه‌ها وقفه را امضا کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوبا تنها کشور آمریکای لاتین بود که طرف مذاکره و همکاری با اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه‌های تجاری، حقوق بشری و مهاجرتی قرار نگرفت.

وزرای اتحادیه اروپا هفته گذشته توافق کردند تا سیاست خود را که از سال ۱۹۹۶ اجرا شده و به موجب آن کوبا تا زمان بهبود استانداردهای حقوق بشری خود نمی‌توانست روابط نزدیکی با این گروه داشته باشد، کنار بگذارند.

توافق جدید توسط برونو رودریگرز پاریلا، وزیر خارجه کوبا، فدریکا موگرینی، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا و نمایندگان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل و پس از سال‌ها مذاکرات سخت به امضا رسید.

پاریلا پس از امضای این توافق در این باره گفت: روابط اقتصادی با اروپا همچنان برای کوبا به عنوان یک اولویت باقی خواهد ماند در حالی که ما در تلاشیم یک "اقتصاد سوسیالیست" را پایه‌گذاری کنیم.

این توافق در حالی حاصل شده که فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا ماه گذشته درگذشت.

پیش از این، کوبا پس از بیش از نیم قرن روابط خود با دشمن اصلی‌اش یعنی واشنگتن را از سر گرفت.

پاریلا در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که این توافق نشان می‌دهد با نیت خیر تمایل و احترام می‌توان اختلافات را حل کرد و به پیشرفت دست یافت.

وی به سخنرانی کاسترو در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد که طی آن این رهبر انقلابی بر اهمیت تاریخی اتحادیه اروپا به عنوان یک همتا برای آمریکا تاکید کرده بود.

وزیر خارجه کوبا سپس خاطرنشان کرد: تمامیت ارضی و احترام به مردم نمی‌تواند در مذاکره با هر کشور یا هر فردی به عنوان یک مساله مطرح شود.

علاوه بر این فدریکا موگرینی طی اظهاراتی تاکید کرد: روابط میان اتحادیه اروپا و کوبا به هیچ وجه تحت تاثیر رئیس جمهور جدید آمریکا قرار نخواهد گرفت.

موگرینی در این باره به خبرنگاران گفت: تحولات در واشنگتن که در نهایت تا ژانویه ادامه خواهند داشت به هیچ وجه در روابط اتحادیه اروپا تاثیر نخواهد گذاشت.

ماه گذشته رئیس جمهور منتخب آمریکا تهدید کرده بود توافق با کوبا را در صورتی که هاوانا به اقداماتی برای بهبود وضعیت زندگی مردمش دست نزند بر هم خواهد زد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 712314

وب گردی

وب گردی