تولید و پرورش انبوه کنه شکارگر از سوی محققان واحد یزد دانشگاه آزاد اسلامی

کنه شکارگر Amblyseius swirskill با همت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و به‌منظور قطع نیاز به واردات آفت‌کش‌های طبیعی به تولید انبوه رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر امید جوهرچی عضو هیات علمی واحد یزد و سرپرست تیم تحقیقاتی تولید کنه Amblyseius swirskill، با اعلام خبر تولید کنه شکارگر در مرکز تحقیقات گروه گیاهپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، گفت: کنه شکارگر یک شکارگر عمومی است که می‌تواند از آفات متعددی روی محصولات گلخانه‌ای از جمله گیاه خیار تغذیه کند. سفید بالک گلخانه و کنه تارتن دو لکه از جمله مهم‌ترین آفاتی هستند که گیاه خیار را مورد حمله قرار می‌دهند که با توجه به سطح زیر کشت این محصول گلخانه‌ای در استان یزد این کنه می‌تواند کمک شایانی در کنترل آفات این گیاه در راستای کاهش مصرف سموم داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی کنه شناسی ایران ادامه داد: کنه در طول عمر خود می تواند 50 الی 60 عدد از مراحل مختلف زیستی این آفات را شکار و مورد تغذیه قرار دهد.

دکتر مسعود حکیمی تبار عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود و عضو هیات مدیره و دبیر انجمن کنه شناسی ایران نیز در این پروژه به بار نشسته تحقیقاتی که با حمایت رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد همراه بود، همکاری داشت.

با تولید انبوه این آفت کش طبیعی دیگر نیاز به خرید آن از کشورهای دیگر همچون هلند نیست و ایران در این زمینه به کشورهای خارجی قطع وابستگی کرده و نمونه بومی این آفت‌کش طبیعی در کشور تولید خواهد شد.

200/202

کد خبر: 712345

وب گردی

وب گردی