محمدمهدی مظاهری: اصلی ترین عنصر در ارتباط جهانی گفت و گو است

جلسه تودیع و معارفه رئیس موسسه فرهنگی اکو با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه 22آذر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: صمیمانه تقدیر می کنم از حضور شخصیتهای موثر فرهنگی و دولتی همچون علی جنتی که خدمات زیادی به فرهنگ این سرزمین انجام داده و می دهند. ایشان همیشه منشا خیر بوده و هستند و همچنین تشکر می کنم از دکتر مرتضی بانک که از ابتدای تشکیل دولت تا امروز صادقانه تلاش کردند.

وی افزود: حوزه فرهنگی، حوزه بسیار گسترده و ارزشمندی است و ما در کشورهای عضو اکو ریشه های مشترک فرهنگی داریم. یکی از علایق من حوزه دیپلماسی فرهنگی است و بر این باورم که اگر در این منطقه ریشه های فرهنگی را گره بزنیم این منطقه به محور عقلانیت و اعتدال فرهنگی تبدیل میشود و می تواند در مقابل تحجر و تعصب و تکفیر مقابله فرهنگی داشته باشد.

او ادامه داد: جوانان این منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند اطلاعات درباره اسلام خشن و بی منطق هستند و ما باید تصویر درستی از اسلام را به جهانیان معرفی کنیم. رسالت اکو برای این تصویرسازی بیش از گذشته است.

صالحی امیری تاکید کرد: چرا ما اصرار داریم حوزه فرهنگی را تقویت کنیم؟ زیرا تعاملات فرهنگی مبتنی بر اشتراکات فرهنگی است و روابط سیاسی معمولا پایدار نیستند و تغییر می کنند اما تعاملات فرهنگی ریشه دار هستند. اساسا حوزه فرهنگ حوزه ای است که بیش از اقتصاد و سیاست باید به آن توجه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین محصول فرهنگ انسجام است و نکته دیگر آن که فرهنگ هویت بخش و هویت آفرین است. نکته سوم، محصول فرهنگ، سازگاری است و برای اینکه منطقه را سازگار کنیم راه حلش فرهنگ است و لذا پیشنهاد من به دکتر مظاهری این است که بیش از هر زمان دیگری نیازمند گسترش تعاملات، سازگاری و انسجام فرهنگی هستیم. من از همکاران ایشان در دانشگاه هستم و از این منظر انتخاب ایشان معنادار است زیرا مظاهری مبانی و مباحث فرهنگی را می شناسد که این خود یک نقطه قوت است.

صالحی امیری افزود: نکته دوم که دکتر مظاهری باید به آن توجه کند این است که سطح روابط فرهنگی را از سطح دولتها به سطح ملتها ارتقاء دهد. من اعتقاد دارم که ترکیه کشور بزرگی است و ظرفیتهای بسیاری دارد. پاکستان کشوری است که ما از دیرین آن را به عنوان مهد فرهنگی می شناسیم. آذربایجان هم یک ظرفیت و فرصت طلایی در منطقه است. تاجیکستان که کشور دوست و برادر ماست. افغانستان که پاره تن جهان اسلام است و تاریخ دیرینه ای دارد. بسیاری از ادبا در دانشگاه کابل درس خوانده اند اما متاسفانه شرایط سختی که به این کشور تحمیل شده باعث شده تا ظرفیت های آن کمتر در جهان معرفی شود. قزاقستان را در منطقه داریم، ترکمنستان را داریم که به واسطه شناختی که از مخدوم قلی داریم یکی از نجیب ترین کشورهاست و همچنین نجیبترین اقلیت قومی ما ترکمن ها هستند که وفادارترین قوم در کشور هستند. قرقیزستان را که تاریخی کهن و در نهایت ازبکستان که مایه افتخار حوزه فارسی زبانان است.

وی افزود: حضور آقای مظاهری بدون تعلق عاطفی که من به ایشان دارم می تواند برای کشورهای عضو اکو حلقه وصلی باشد. ما باید از سطح روابط رسمی به سطح روابط ملت ها برسیم برای همین برگزاری نمایشگاههای کتاب، عکس و برپایی جشنواره های فیلم و مسابقات ورزشی یکی از راههای مناسب برای رسیدن به این هدف است.

در ادامه مراسم مرتضی بانک، رئیس نهاد ریاست جمهوری درباره دستاوردهای موسسه فرهنگی اکو گفت: موسسه فرهنگی اکو یکی از دستاوردهای مهم اکو است که به دلیل سابقه فرهنگی که در جهان دارد ارزش بسیار زیادی برای ایران و کشورهای عضو اکو و حتی خارج از منطقه داشته و خواهد داشت. تاثیر تاریخی این منطقه از مناسبات جهانی در شکلگیری تمدنهای مختلف و همکاریهای بین المللی سیاسی در این منطقه دارای سابقه بسیاری است.

وی افزود: کشورهایی که عضو اکو هستند مفتخرند که می توانند از این فرهنگ و تمدن کهنی که میتواند الهام بخش بسیاری از جوامع باشد و تکیه بر مشترکات بسیار گسترده در حوزه دین، هنر و فرهنگ دارد استفاده کنند. تکیه بر این مجموعه می تواند به تمدن دنیا، امکانات، دستاوردها، پیامها کمک کند و شرایط قوی تر و موثرتری برای رفتار انسانی و رفتار مردمی و تاثیرگذاری در روابط کشورها داشته باشد.

او ادامه داد: اکو بیش از آنکه سازمانی اقتصادی و سیاسی باشد و به روابط معمول کشورها اهمیت دهد، باید بر مبنای تعمیق فرهنگی توجه داشته باشد.

در ادامه محمدمهدی مظاهری، رئیس جدید سازمان فرهنگی اکو، با تقسیم مطالب خود به سه بخش گفت: سه مطلب کوتاه میخواهم بگویم. نکته اول اینکه، با توجه به اینکه من سابقه حضور در کارهای اجرایی در این سالها نداشته ام چرا حالا این کار اجرایی فرهنگی را پذیرفتم؟ اولاً یکی از ویژگی های منحصر به فرد اکو که در جهان دارد این است که بیشتر بر روی مردم، نخبگان، فرهنگ و هنر تمرکز دارد. اگر به نخبگان جهان بهای بیشتری بدهیم جهان به جای بهتری تبدیل خواهد شد در نتیجه باید توجه را به سمت نخبگان و مردم ببریم.

وی افزود: امروزه دنیا حال خوشی ندارد و دچار بحران است. در بحث جنگ زدایی، بشر با همه خدماتش از این جهت ناکام است و باید دید ریشه این پدیده های شوم کجاست؟ معتقدم که اصلی ترین عنصر در این ارتباط بسته شدن راه گفت و گو است. گفتگو یعنی تحمل پذیرش عقیده مخالف طرفین به یک پیش فرض نیاز دارند و اگر امکان گفت وگو بیشتر باشد امکان جنگ کاهش پیدا می کند.

مظاهری ادامه داد: وقتی شناخت بیشتری داشته باشیم امکان جنگ کمتر می شود. کشورهای عضو اکو با این جمعیت دومین اتحادیه جهانی هستند و بسترهای مشترک اکو این ظرفیت را دارد و برای گفتگوی فرهنگی و در تمامی این فرهنگها عناصری وجود دارد که در بهبود زندگی بشر نقش مهمی را ایفا می کنند و باید بدانیم که محور مردم هستند. ما شاهدیم که در بیشتر کنفرانسها نخبگان علمی اختلاف نظرهای بسیار محدودتری با هم دارند. در همین حوزه موسیقی، دو یا چند هنرمند بدون اینکه زبان هم را بفهمند به وسیله ادوات موسیقی با یکدیگر گفت و گو می کنند و بسترهای مشترک یکدیگر را درک می کنند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: این اتفاق در همه حوزه ها قابل بررسی است. امیدوارم با روی بازتری همدیگر را تحمل کنیم تاریخ نشان داده هر جا امکان تعامل فرهنگی باشد جنگها کمتر شده است. اما نکته دومی که می خواهم بگویم براساس همین حوزه فرهنگی و موقعیت جغرافیایی سازمان اکو شکل گرفت. من معتقدم مهمترین عامل پیوند این کشورها هم مرزی با کشورهای روسیه، چین و هند است. عامل دیگر، مجاورت با اروپا و دیگر آنکه دسترسی به آبهای خلیج فارس، دریای سیاه و مدیرانه. این عوامل باعث شده تا هویت فرهنگی اکو شکل بگیرد اما مهمترین عامل جمعیت بالغ بر سیصد میلیون نفری مسلمانان و مشترکات فرهنگی آنهاست.

مظاهری در پایان گفت: و اما نکته آخر؛ راهبردها، سیاستها و برنامه های اجرایی است که قرار است انجام دهم. یکی وجهه بین المللی اکو است که مربوط به کشور خاصی نیست و کشورهای عضو باید احساس تعلق داشته باشند. حتما همه برنامه ها به همه کشورها تسری پیدا خواهد کرد و اعضای موسسه را افزایش می دهیم. پرداختن به طرح های منطقه ای و استفاده از ساز و کارهای منطقه نیز در برنامه های ما خواهد بود.

500500

کد خبر: 712406

وب گردی

وب گردی