وزیرعلوم از کاهش نرخ مالیات طرح های پژوهشی خبر داد

دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی با اشاره به تصویب کلیات کاهش میزان مالیات طرح های تحقیقاتی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این امر را یکی از اقدامات موثر در پیشبرد پژوهش در کشور برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم دکتر فرهادی به نقش تاثیرگذار جشنواره جوان خوارزمی در کشف استعدادهای جوان، به ظهور رساندن ایده ها، تحقق فرآیند تبدیل ایده به محصول و همچنین تجاری سازی تولیدات علمی اشاره کرد و اظهار داشت : بهتر است علاوه بر گروه های رقابتی حاضر در جشنواره جوان خوارزمی، گروه های جدیدی در زمینه دانش های نوین و میان رشته ای همچون علوم شناختی و علوم اعصاب در دوره های آتی جشنواره پیش بینی شود.

وزیر علوم درادامه با اشاره به تصویب اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی کشور به امر پژوهش، ابراز امیدواری کرد اعتبارات بیشتری از این محل در بودجه سال آینده برای امرپژوهش درنظر گرفته شود.

وی همچنین تقویت زیرساخت ها و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه ها را یکی از رویکردهای جدی وزارت علوم ذکر کرد و گفت: در زمینه تکمیل و تاسیس آزمایشگاه های مرکزی و مرجع، گام های بزرگی برداشته شده است به گونه ای که 130 آزمایشگاه مرکزی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی در حال تجهیز است و تکمیل 50 آزمایشگاه نیز آغاز شده است که امکانات این مراکز در اختیار محققان دانشگاه ها و دستگاه های متقاضی قرار می گیرد.

به گفته دکتر فرهادی در بودجه سال 96 اعتبارات ریالی و منابع ارزی مناسبی برای تامین زیرساخت های آزمایشگاهی درنظر گرفته شده است.

وزیر علوم همچنین با اشاره به تهیه سند ملی آموزش کشور تا سال 2030 گفت: ما باید تا زمان باقیمانده اقدامات لازم را برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی و آموزش عمومی در کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره خوارزمی در سطح ملی و بین‌المللی یادآور شد: جشنواره جوان خوارزمی که از 18 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش وپرورش و همچنین سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران شکل گرفته است.

دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود ، هدف از برگزاری جشنواره خوارزمی در بخش دانش‌آموزی را کاربردی کردن نتایج تحقیقات ذکر کرد و گفت: مطمئنم که باید از مخترعان و پژوهشگران حمایت شود و به طور جدی به دنبال تحقق این هدف هستیم.

وی همچنین بر لزوم ایجاد حداقل یک صندوق پژوهش و فناوری در هر استان تاکید کرد و گفت: تا سقف 49 درصد اعتبارات این صندوق ها از محل دولتی قابل تامین است و بقیه آن باید از طریق بخش غیردولتی تامین شود.

وزیرعلوم با بیان اینکه تمام استان های کشور در زمان حاضر، پارک علم و فناوری دارند، تاسیس پارک های علم و فناوری تخصصی را ازدیگر برنامه های وزارت علوم عنوان کرد.

گفتنی است هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی همزمان با دومین روز هفته ملی پژوهش و فناوری سال 95 با معرفی و تجلیل از 16 برگزیده در بخش دانش پژوهان و نوآوران و 33 برگزیده دانشجویی به کار خود پایان داد.

201

کد خبر: 712446

وب گردی

وب گردی